chia-seeds

Μήπως καταναλώνετε τους σπόρους chia με τον λάθος τρόπο;

Οι σπόροι chia παρ’ όλο που είναι πλούσιοι σε καλά λιπαρά και θρεπτικά στοιχεία, υπάρχει ένας μη ασφαλής τρόπος να τους καταναλώνετε και έχουν σημειωθεί περιπτώσεις ανθρώπων να καταλήγουν στα επείγοντας μετά τη λάθος κατανάλωσή τους. Η κλινική διαιτολόγος Δέσποινα Μαρσέλου μας επισημαίνει:

Τι μπορεί να πάει στραβά

Έχει υπάρξει περιστατικό με άτομο με ιστορικό δυσφαγίας (διαταραχή της φυσιολογικής διαδικασίας κατάποσης), που κατανάλωσε ξηρούς σπόρους chia πίνοντας στη συνέχεια νερό και κατέληξε στα επείγοντα, μην μπορώντας να καταπιεί στη συνέχεια ούτε το σάλιο του. Αυτό που βρήκαν οι γιατροί ήταν μια πηχτή μάζα με σπόρους chia να εμποδίζει τον οισοφάγο.

Παρ’ όλο που μια κουταλιά της σούπας ξηροί σπόροι chia μοιάζει με μικρή ποσότητα, πρέπει πάντα να θυμάστε ότι οι σπόροι αυτοί διογκώνονται γρήγορα. Μόλις αναμειχθούν με νερό, δημιουργούν μια πηχτή, κολλώδη μπάλα σαν ζελ.

Στο εν λόγω περιστατικό, οι γιατροί δεν μπορούσαν να διώξουν αυτή τη μάζα, καθώς δεν υποχωρούσε και τελικά χρησιμοποίησαν ένα μικρό ενδοσκόπιο που χρησιμοποιείται σε μωρά, προκειμένου να τη διασπάσουν.

Πώς να τρώτε τους σπόρους chia με ασφάλεια

Αν και πρόκειται για μια ασυνήθιστη περίπτωση, παρ’ όλ’ αυτά χρειάζεται προσοχή στην κατανάλωση ξηρών σπόρων chia. Αποφύγετε να τους καταναλώνετε στην ξηρή μορφή τους, λόγω του ότι μπορούν να απορροφήσουν το βάρος τους επί μέχρι 27 φορές και να διογκωθούν, δημιουργώντας μια παρόμοια κατάσταση, ειδικά σε όσους παρουσιάζουν προβλήματα στην κατάποση. Προτιμήστε να τους προσθέσετε σε κάτι υγρό πριν τους καταναλώσετε και αφού έχουν διογκωθεί, καταναλώστε τους, ώστε να μπορέσετε να τους χωνέψετε πιο εύκολα.

Γιατί πρέπει να τους βάλετε στη διατροφή σας

Οι λόγοι που εντάσσονται και οι σπόροι chia στις υπερτροφές είναι πολλοί και σημαντικοί και ανάμεσά τους περιλαμβάνονται οι φυτικές τους ίνες, τα ωμέγα 3, η πρωτεΐνη και τα αντιοξειδωτικά.

• Συμβάλλουν στην πρόληψη καρδιακών παθήσεων και τη βελτίωση του σακχάρου του αίματος

• Μας παρέχουν μεγάλες ποσότητες θρεπτικών συστατικών με λίγες θερμίδες (48 θερμίδες στα 10 γραμμάρια)

• Οι φυτικές τους ίνες φτάνουν τα 11 γραμμάρια, σε ποσότητα 28 γραμμαρίων, καλύπτοντας το 42% των ημερήσιων αναγκών μας και ωφελώντας την πέψη και την απώλεια βάρους

• Μας παρέχουν ωμέγα-3 και ωμέγα-6 καλά λιπαρά, τα οποία μας είναι απαραίτητα για τη δημιουργία νέων κυττάρων και τη ρύθμιση διαφόρων λειτουργιών, ενώ κάνουν καλό στην καρδιά, το δέρμα, τα μαλλιά και τα νύχια

Ιδέες για να τους καταναλώσετε με ασφάλεια

• Φτιάξτε μια πουτίγκα με σπόρους chia, αναμειγνύοντας μισό φλιτζάνι με 2 φλιτζάνια γάλα καρύδας, εκχύλισμα βανίλιας και σιρόπι σφενδάμου. Ανακατέψτε τα όλα μαζί για 1-2 λεπτά και αφήστε το μείγμα όλη τη νύχτα στο ψυγείο να δέσει πριν το καταναλώσετε. Μπορείτε να φτιάξετε, επίσης, πουτίγκα σοκολάτας με σπόρους chia, γάλα αμυγδάλου, σκόνη κακάο, σιρόπι σφενδάμου, κανέλα και λίγο αλάτι.

• Αν ψήσετε τους σπόρους chia θα είστε ασφαλείς, καθώς απορροφούν υγρά όσο ψήνονται. Μπορεί να μην προσθέσουν ιδιαίτερη γεύση, αλλά κάνουν καλό, γι’ αυτό βάλτε τους στο κέικ σας, στη ζύμη πίτσας, στα κουλουράκια, στο σπιτικό ψωμί κ.ο.κ.

• Προσθέστε τους στη σπιτική σας μαρμελάδα αξιοποιώντας την ιδιότητά τους να διογκώνονται στην επαφή τους με οτιδήποτε υγρό. Η μαρμελάδα σας θα βγει πηχτή και θα είναι πολύ πιο ωφέλιμη από τη συνηθισμένη, με καλά λιπαρά, σίδηρο, φυτικές ίνες, πρωτεΐνη, μαγνήσιο και ασβέστιο.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ