depress

Μπορούν τα διατροφικά λάθη να επηρεάσουν την ψυχική υγεία;

Κι όμως η μειωμένη ενέργεια είναι η αιτία πολλών συναισθηματικών διαταραχών. Δείτε εάν η διατροφή μπορεί να τονώσει την ενέργειά σας και επομένως την ψυχική σας διάθεση.

petropoulou

Ρωτήσαμε τη δρ. Αγγελική Πετροπούλου, Ψυχίατρο-Ψυχοθεραπεύτρια, MD Πανεπιστημίου Αθηνών, με αφορμή μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα και περικλείει στα συμπεράσματά της τη σοβαρότητα του ρόλου της διατροφής, τόσο στην εκδήλωση ψυχικών διαταραχών, όσο και στη δυνατότητα διαμόρφωσης ενός πιο υγιούς περιβάλλοντος στις θεραπευτικές προσεγγίσεις.

«Σαφώς και η διατροφή δεν μπορεί να θεραπεύσει την κατάθλιψη, αλλά μπορεί να συμβάλλει στην αισιόδοξη ψυχική διάθεση, να βελτιώσει την ενεργητικότητα αλλά και τη δυνατότητα αντιμετώπισης με πιο δυναμικό τρόπο των στρεσσογόνων καταστάσεων. Και αυτά αποτελούν πολύτιμα ‘’όπλα’’ στην αντιμετώπιση μιας συναισθηματικής διαταραχής, όπως είναι η κατάθλιψη».

«Η κατάθλιψη συνδέεται με τη μειωμένη ενέργεια» δηλώνει κατηγορηματικά η κ. Πετροπούλου και ως ακραία απόδειξη αυτού του γεγονότος θεωρεί την επιθυμία πασχόντων από κατάθλιψη να επιθυμούν να καταναλώσουν εύκολες και μαλακές τροφές, όπως χάμπουργκερ, λευκό ψωμί, κρουασάν, σοκολάτα, ή άλλα επεξεργασμένα τρόφιμα που  δεν απαιτούν ιδιαίτερη προσπάθεια μάσησης, όσο και αν αυτό φαίνεται υπερβολικό και παράξενο.

Τα πέντε ισορροπημένα γεύματα ημερησίως και ο σωστός συνδυασμός τροφών που περιλαμβάνουν όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, χωρίς ελλείψεις ή διαιτητικές πρακτικές επικίνδυνες για την υγεία, μπορεί σε συνδυασμό με τη θεραπευτική προσέγγιση του ειδικού να βελτιώσουν την ψυχική διάθεση και να αποτελέσουν «ασπίδα» στην κατάθλιψη ή σε κάποια άλλη συναισθηματική διαταραχή.

«Είναι σημαντικό», συμπληρώνει η Δρ. Πετροπούλου, πως «τελικά η διατροφή δεν επηρεάζει μόνο σωματικές ασθένειες, αλλά ‘’επεμβαίνει’’ αποφασιστικά και στη διαμόρφωση της ψυχικής ισορροπίας και της συναισθηματικής επάρκειας».

Ποιες τροφές να επιλέγετε

Ψάρια Τα λιπαρά ψάρια (π.χ. οι σαρδέλες, το σκουμπρί, οι ρέγγες, ο σολομός) είναι πηγή των ω-3 λιπαρών οξέων, τα οποία έχει αποδειχθεί, βάσει ερευνών, ότι βελτιώνουν τη μνήμη και τη διάθεση.

Καρύδια Χάρη στην περιεκτικότητά τους σε αμινοξέα, μαγνήσιο και αντιοξειδωτικά, βελτιώνουν την κυκλοφορία του αίματος και επιταχύνουν τη δράση των νευροδιαβιβαστών του εγκεφάλου, γεγονός που θεωρείται ότι δρα κατά της θλίψης (παρόμοια συστατικά έχουν και τα παντζάρια). Επίσης, η δράση τους ενισχύεται και από το γεγονός ότι περιέχουν ω-3 λιπαρά οξέα.

Λιναρόσπορος Οι σπόροι του λιναριού, καθώς και το έλαιό του, είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα (όπως τα ψάρια και τα καρύδια), καθώς και σε αντιοξειδωτικά.

Τροπικά φρούτα Οι μπανάνες, η παπάγια, τα ακτινίδια και το μάνγκο είναι τροφές πλούσιες σε ένζυμα, αιθέρια έλαια, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Η κατανάλωσή τους θεωρείται ότι αυξάνει την έκκριση των ενδορφινών, των ενδογενών ουσιών της ευχαρίστησης που παράγει ο οργανισμός μας.

Μαύρη σοκολάτα Αρκετές έρευνες έχουν συνδέσει την κατανάλωση μαύρης σοκολάτας με την έκκριση των ενδορφινών και της σεροτονίνης, δηλαδή των φυσικών παυσίπονων και αντικαταθλιπτικών ουσιών του οργανισμού.

Υδατάνθρακες Η σύνδεση μεταξύ των υδατανθράκων και της ψυχικής διάθεσης έχει αποδειχτεί επιστημονικά μέσω της δράσης της σεροτονίνης. Αν ένα άτομο έχει λιγούρες για υδατάνθρακες μπορεί αυτό να σχετίζεται με μειωμένη δραστηριότητα της σεροτονίνης. Περιορίστε τις ζαχαρούχες τροφές και επιλέξτε “έξυπνους” ή “σύνθετους” υδατάνθρακες (όπως δημητριακά ολικής αλέσεως) και όχι απλούς υδατάνθρακες (όπως τα κέικ και τα μπισκότα), μαζί με πολλά φρούτα, λαχανικά και όσπρια, τα οποία περιέχουν υγιείς υδατάνθρακες και φυτικές ίνες.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ