toe2

Γιατί το παιδί μου περπατάει στις μύτες των ποδιών;

Τα μικρά παιδιά έχουν την τάση να περπατούν στις μύτες των ποδιών τους. Και κατά τους πρώτους έξι μήνες από τη στιγμή που περπάτησαν αυτό είναι φυσιολογικό. Ωστόσο, αν το παιδί σας περπατάει συνεχώς στις μύτες των ποδιών του για περισσότερο από έξι μήνες, χρειάζεται οπωσδήποτε έλεγχος!

Δείτε τι μας συμβουλεύει η ψυχολόγος Ειρήνη Γιαννόπαπα.

Γιατί το παιδί μου περπατάει στις μύτες των ποδιών;
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι που το παιδί μπορεί να συνεχίσει να περπατά στις μύτες των ποδιών, αλλά δεν υπάρχει πάντα κάποια υποκείμενη αιτία. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Pediatrics διαπίστωσε ότι 5 έως 12% των υγιών παιδιών περπατούν με αυτόν τον τρόπο χωρίς εμφανή λόγο. Μερικές φορές γίνεται μια ασυνείδητη συνήθεια και ενθαρρύνεται ακόμη και από τους γονείς που σκέφτονται ότι είναι… χαριτωμένο.

Πολλοί θεωρούν πως η ιδιοπαθής βάδιση, όπως λέγεται επιστημονικά το περπάτημα στις μύτες, οφείλεται σε ορθοπεδικές, νευρολογικές ή ψυχιατρικές διαταραχές, ωστόσο δεν είναι πάντοτε έτσι. Επίσης, παρότι έχει συσχετιστεί με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (π.χ. αυτισμό), δεν είναι βέβαιο πως τα παιδιά με ιδιοπαθή βάδιση έχουν κάποιο αναπτυξιακό πρόβλημα.

Κάποιες φορές η ιδιοπαθής βάδιση συνδέεται με αισθητηριακά προβλήματα, όπως μειωμένη όραση και διαταραχή της αισθητηριακής ολοκλήρωσης και αναπτυξιακές καθυστερήσεις. Συχνά, τα παιδιά με αισθητηριακά προβλήματα δεν μπορούν να ανεχθούν ορισμένες υφές κάτω από τα πόδια.

Επίσης, μερικά παιδιά που γεννήθηκαν πρόωρα το κάνουν επειδή στα πόδια τους και τις φτέρνες τους είχαν επανειλημμένα τσιμπήματα για τις αιματολογικές εξετάσεις και πιθανότατα να υπάρχει μια υπερευαισθησία.

Τι να κάνετε

1 Επιλέγετε τα σωστά παπούτσια με άκαμπτη σόλα.

2 Αφήστε το να περπατήσει στην άμμο. Για τα παιδιά που δεν τους αρέσει να ακουμπούν τις φτέρνες τους στο έδαφος, εκθέστε τα πόδια τους σε ολοένα και πιο έντονες υφές, ξεκινώντας το περπάτημα σε βότσαλα ή άμμο ή σε δάπεδο με κλίση.

3 Κάντε γιόγκα. Δραστηριότητες που βελτιώνουν την ισορροπία, τον έλεγχο και τη δύναμη όπως η γιόγκα, οι πολεμικές τέχνες και το πατινάζ, μπορούν να βοηθήσουν.

4 Βάλτε τα squats στο πρόγραμμα. Τα squats (βαθιά καθίσματα) με τα πόδια επίπεδα στο πάτωμα, όπου το παιδί σιγά-σιγά χαμηλώνει το σώμα του μέχρι το πάτωμα κάμπτοντας τα γόνατα και τους γοφούς, αλλά διατηρώντας το στήθος του όρθιο, μειώνουν το περπάτημα στις μύτες.

5 Οι εκτάσεις μπορεί επίσης να βοηθήσουν. Στόχος είναι η διάταση των μυών του οπίσθιου μέρους των ποδιών καθώς και η ενίσχυση των μυών του μπροστινού μέρους των ποδιών.

Πότε να απευθυνθείτε στον ειδικό;
Ο καλύτερος χρόνος για να παρέμβει ένας ειδικός (παιδοορθοπεδικός, παιδονευρολόγος, αναπτυξιολόγος ή φυσικοθεραπευτής) είναι περίπου στα 3, όπου τα μοτίβα κίνησης δεν έχουν ακόμη εγκατασταθεί. Όταν γεννιόμαστε, τα οστά είναι πολύ μαλακά και γίνονται πιο γερά χρόνο με τον χρόνο. Τα οστά στο πόδι σταθεροποιούνται περίπου στην ηλικία των έξι ετών. Αν νομίζετε ότι το παιδί σας θα το ξεπεράσει και δεν το κάνει, τότε στα έξι μπορεί να είναι πολύ αργά επειδή η ιδιοπαθής βάδιση οδηγεί στη δημιουργία βλαισοπλατυποδίας, βλαίσου μεγάλου δακτύλου και στροφή της κνήμης προς τα έξω. Αποτέλεσμα; Το παιδί κουράζεται ευκολότερα ενώ πονά στις αρθρώσεις και στην πλάτη.

Φίλια Μητρομάρα

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ