kids

Πώς να απασχολήσουμε δημιουργικά τα παιδιά τα Χριστούγεννα

Ψάχνετε τρόπου να απασχολήσετε δημιουργικά τα παιδιά τα Χριστούγεννα; Η Ρωξάνη Γιάννου, εικαστικός, εμψυχώτρια προγραμμάτων δημιουργικής απασχόλησης παιδιών και ενηλίκων του Ανοικτού Ιδρύματος Εκπαίδευσης, www.aiecollege.gr, μας δείχνει τον τρόπο.

Είμαστε τυχεροί γιατί στις μέρες μας σε όλη την Ελλάδα έχουμε στη διάθεσή μας ποικιλία από μουσεία, εκπαιδευτικούς οργανισμούς και εναλλακτικούς χώρους όπου μπορούμε να επισκεφθούμε με παιδιά την εορταστική περίοδο. Η επιλογή όμως τόσο του χώρου όσο και του δρώμενου είναι συχνά το πιο δύσκολο. Είναι γνωστό ότι τα Χριστούγεννα δυστυχώς έχουν καταλήξει να σηματοδοτούν μια περίοδο υπερβολής καθώς το ευρύ κοινό θεωρεί ότι είναι μια καλή εποχή για σπατάλες χωρίς νόημα και ουσία.

Αν και η διασκέδαση (από το αρχαίο ρήμα διασκεδάννυμι που σημαίνει διασκορπίζω) είναι απαραίτητη και ευεργετική για το σώμα και το πνεύμα για να εκτονωθεί ενέργεια, να σκορπιστεί η ρουτίνα της καθημερινότητάς μας, ιδανικό είναι να βρίσκεται σε μια ισορροπία με την ψυχαγωγία, την πορεία δηλαδή της ψυχής προς κάτι ουσιώδες και κάτι που ίσως για τα μικρά και μεγάλα παιδιά οδηγήσει σε νέες δεξιότητες και ασχολίες.

Ο ρόλος του γονέα είναι να δημιουργήσει εντός και εκτός σπιτιού μια ατμόσφαιρα εξερεύνησης, μέσα από βιωματική μάθηση σε αντίθεση με την άμυαλη κατανάλωση.

Πόσο πιο όμορφο θα ήταν αντί να αγοράζουμε λαμπερά πλαστικά στολίδια που εύκολα και γρήγορα μας κάνουν να έχουμε γιορτινή διάθεση, να φτιάχναμε μόνοι μας στολίδια φέτος για το Χριστουγεννιάτικο δέντρο μας ή τη διακόσμηση για τη βασιλόπιτα;

Πόσο πιο όμορφες είναι οι κάρτες όταν έχουν επάνω τους τις γλυκές άτσαλες πινελιές των παιδιών και τι χαρά είναι να βλέπεις τα παιδιά να αποκτούν δεξιότητες (να κόβουν, να κολλούν, να ταιριάζουν χρώματα και σχήματα) κατά τη διάρκεια χειροτεχνιών! Ας μάθουμε στα παιδιά να αγοράζουν λιγότερο και να κατασκευάζουν, να μαγειρεύουν, να δημιουργούν περισσότερο και με απλά, καθημερινά υλικά που επαναξιοποιούν, επαναχρησιμοποιούν και ανακυκλώνουν.

Οι γονείς μπορούν με απλά χρωματιστά χαρτόνια ακόμα και από συσκευασίες τροφίμων, να φτιάξουν κάρτες με γιορτινή θεματολογία: στρογγυλές πολύχρωμες μπάλες κολλώντας χαρτί και κορδέλες, πράσινα χιονισμένα έλατα κολλώντας άσπρο βαμβάκι για χιόνι και κουμπιά για μπάλες, ή να φτιάξουν το σχήμα από ένα σπιτάκι με οδοντογλυφίδες ή ξύλινα καλαμάκια.

Μπορούν γεμίσουν γυάλινα βάζα με νερό, χρυσόσκονη και αγαπημένες φιγούρες και να φτιάξουν χιονόμπαλες ή να κατασκευάσουν γούρια με πηλό στο σχήμα του ροδιού που παραδοσιακά συμβολίζει την τύχη και την ευπορία για τη νέα χρονιά. Μπορούν να διαβάσουν ένα χριστουγεννιάτικο παραμύθι ή να παρακολουθήσουν μια χριστουγεννιάτικη θεατρική παράσταση και να ζωγραφίσουν τους ήρωες ή να κατασκευάσουν ένα θεατρικό κοστούμι ή μια κούκλα με παλιά υφάσματα.

Μπορούν να μαγειρέψουν μαζί και να χαρούν τις δημιουργίες τους με φίλους στο στολισμένο σπίτι ή κάνοντας βόλτα στον σε πάρκα και λόφους να μαζέψουν φυσικά υλικά όπως κουκουνάρια και κλαδάκια, φύλλα και καρπούς (που μπορούν να τους ψήσουν στο φούρνο για να ξεραθούν) και να κατασκευάσουν μικρά γούρια και στολίδια. Ας γεμίσουμε το κόσμο μας με χειροποίητα γιορτινά καλλιτεχνήματα φτιαγμένα από μικρά χέρια με μεγάλη προσπάθεια και όχι απρόσωπα κατασκευασμένα σε κάποιο μακρινό εργοστάσιο με υπόπτου προελεύσεως υλικά και πρακτικές εκμετάλλευσης και περιβαντολογικής καταστροφής.

Στο Ανοιχτό Ίδρυμα Εκπαίδευσης μαθαίνω αυτό τον καιρό σε παιδιά αλλά και σε εκπαιδευτικούς και γονείς πώς να δημιουργούν στολίδια, κάρτες και γούρια για το νέο έτος με επαναξιοποιημένα υλικά.

Ας μάθουμε στα παιδιά μας να κατεβάζουν πρωτότυπες ιδέες, να δημιουργούν τα δώρα που θα δώσουν, αλλά και να αναγνωρίζουν και να εκτιμούν τη μοναδικότητα του χειροποίητου ως κάτι πιο αξιόλογο από το «ετοιματζίδικο». Ας μάθουμε τέλος στα παιδιά να δίνουν απλόχερα σε όλους, δημιουργώντας ένα στολίδι, ένα γλύκισμα, μια κάρτα για κάποιον φιλανθρωπικό οργανισμό ή για όποιον ξέρουμε ότι το έχει ανάγκη γύρω μας.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ