presents

Τα παιδιά ζητούν ακριβά δώρα. Τι να κάνω;

Τα Χριστούγεννα είναι μέρες χαράς, προσφοράς και δώρων. Η ειδική ψυχοπαιδαγωγός, Τάνυα Γεριτσίδου μας εξηγεί τι μπορούμε να κάνουμε όταν τα παιδιά ζητούν ακριβά δώρα, που ξεπερνούν τις οικονομικές μας δυνατότητες.

Τάνυα Γεριτσίδου

Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς κάθε γονέας μπορεί να βρεθεί στην δύσκολη θέση να του ζητήσει το παιδί του κάποιο δώρο για τα Χριστούγεννα που να μην μπορεί να του το προσφέρει για οικονομικούς λόγους. Αυτό προκαλεί στεναχώρια και ανησυχία για το αν και πόσο θα στεναχωρηθεί το παιδί ή πώς θα τα βγάλει πέρα για να του το προσφέρει ούτως ή άλλως. Μαζί με αυτό έρχεται και ένας φόβος ότι το παιδί θα απογοητευθεί από τον γονέα του σε σχέση με τους γονείς άλλων παιδιών.

Όλα αυτά είναι αρνητικά επακόλουθα της ακραία καταναλωτικής κουλτούρας που λανσάρεται μέσα από τα ΜΜΕ για ευνόητους κερδοσκοπικούς λόγους. Ως γονείς έχουμε την πλήρη δυνατότητα και ανεκτίμητη ευκαιρία να προσφέρουμε στο παιδί μας εμπειρίες που όχι μόνο θα το απαγκιστρώσουν από τον καταναλωτισμό αλλά θα του δώσουν τεράστια αυτοπεποίθηση και δύναμη χαρακτήρα.  Το μόνο που χρειάζεται είναι να ακολουθήσουμε τα εξής απλά βήματα όταν το παιδί μας μας ζητήσει κάτι που για οποιοδήποτε λόγο ξεπερνάει τις δυνατότητες μας:

Κατ’ αρχάς συζητάμε με το παιδί μας ρωτώντας το γιατί θέλει το συγκεκριμένο αντικείμενο, σε τί θα του χρησιμεύσει ή τι θα του προσφέρει. Το ακούμε προσεκτικά διότι στην απάντηση του εμπεριέχεται η ανάγκη που προσπαθεί να καλύψει. Η ανάγκη αυτή δεν είναι ποτέ το ίδιο το αντικείμενο αλλά συνήθως άπτεται της ανάγκης να γίνει αποδεκτό από τους φίλους του, να αισθάνεται ‘in’, να του έχει δημιουργηθεί επίκτητη ανάγκη λόγω διαφημιστικής καμπάνιας, να έχει ανάγκη να αποκτήσει κύρος από την κατοχή του αντικειμένου (και όχι από την οντότητα/προσωπικότητα/επιτεύξεις του) ή να έχει ανάγκη την δική μας προσοχή και επένδυση που συμβολίζεται από το αντικείμενο γιατί δεν την αισθάνεται στην καθημερινότητα του.

Του εξηγούμε αφού το ακούσουμε ότι δεν έχουμε την δυνατότητα να του το προσφέρουμε για τους πραγματικούς λόγους που αυτό ισχύει (οικονομικούς ή θέματα ανατροφής αν δεν εγκρίνουμε το αντικείμενο) και τί βασικά αγαθά/παροχές θα έπρεπε να στερηθεί όλη η οικογένεια για να αποκτηθεί το συγκεκριμένο δώρο. Μετά αμέσως συζητάμε με το παιδί μας άλλους τρόπους να καλυφθεί η ανάγκη του αυτή.

Προσοχή: πάντα συζητάμε και δείχνουμε στο παιδί μας ότι μας ενδιαφέρει να το βοηθήσουμε να καλύψει την ανάγκη που αντιπροσωπεύει το δώρο. Αυτό είναι και το ποιο σημαντικό αγαθό που μπορούμε να του προσφέρουμε γιατί του δίνουμε την προσοχή μας αφ’ ενός και το αντιμετωπίζουμε ως σημαντικό αφ’ ετέρου.

Η Τάνυα Γεριτσίδου είναι ειδική ψυχοπαιδαγωγός. Σπούδασε εκπαιδευτική ψυχολογία και συνέχισε τις σπουδές της, παίρνοντας μεταπτυχιακό στην Εφαρμοσμένη Εκπαιδευτική Ψυχολογία (DEREE- The American College of Greece, ειδικότητα: Θεωρία Οικολογικών Συστημάτων-EST). Έχει εργαστεί ως εκπαιδευτικός σύμβουλος σε σχολεία και στον εκδοτικό χώρο (Σχολείο της Αμερικανικής Παροικίας Αθηνών-ACS, MindPower Publishing), ενώ τα τελευταία επτά χρόνια διατηρεί δικό της γραφείο. Πορίσματα από την ερευνητική δουλειά της σχετικά με την επίδραση της οικονομικής κρίσης στην ακαδημαϊκή επίδοση των Ελλήνων εφήβων έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή συνέδρια και έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά έντυπα. Η ίδια έχει συγγραφική συμμετοχή σε πολλά βιβλία εκπαιδευτικού περιεχομένου.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ