μεταβολισμός

Γιατί ο μεταβολισμός μας γίνεται πιο αργός καθώς μεγαλώνουμε;

Καθώς μεγαλώνουμε ο μεταβολικός ρυθμός και ο μεταβολισμός μας αλλάζει. Που οφείλεται αυτό;

Το στρες, η έλλειψη ύπνου, η αποχή από τη γυμναστική και η αυξημένη κατανάλωση λιπαρών επηρεάζουν αρνητικά το μεταβολικό ρυθμό. Το ίδιο συμβαίνει αν υπάρχει δυσλειτουργία στο θυρεοειδή αδένα. Σύμφωνα με τους ειδικούς μετά τα 40, ο ρυθμός του βασικού μεταβολικού ρυθμού μειώνεται κατά 5% για κάθε δεκαετία που περνάει. Εάν μια γυναίκα π.χ. στα 40 της χρειάζεται 1800 θερμίδες την ημέρα για να διατηρήσει το βάρος της, στα 50 της χρειάζεται 90 θερμίδες λιγότερο.

Τι είναι ο μεταβολισμός

Ο μεταβολισμός είναι ένας βασικός μηχανισμός του ανθρώπινου σώματος που ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματος και τις ανάγκες μας σε ενέργεια. Ο μεταβολικός ρυθμός ποικίλλει από άνθρωπο σε άνθρωπο ή μπορεί να παρουσιάσει διακυμάνσεις ανάλογα με την ηλικία, την κληρονομική προδιάθεση, διάφορες ασθένειες ή λόγω της επίδρασης εξωτερικών παραγόντων.

Για ποιο λόγο ο μεταβολισμός γίνεται πιο αργός καθώς μεγαλώνουμε;

1ον: Αλλάζει η σύσταση του σώματος και μειώνεται ο μυικός ιστός.

Η ταχύτητα του μεταβολισμού επηρεάζεται σημαντικά από τη σύσταση του σώματος, δηλαδή την αναλογία του μυϊκού ιστού προς τον λιπώδη. Αυτό σημαίνει ότι όσο περισσότερο το λίπος, τόσο λιγότερες οι καύσεις, ενώ περισσότεροι μύες σημαίνουν περισσότερες καύσεις. Καθώς περνούν τα χρόνια αυξάνεται η αναλογία του λιπώδους ιστού σε σχέση με το μυϊκό ιστό, γεγονός που οφείλεται κυρίως, στο ότι δεν είμαστε τόσο δραστήριοι όσο παλιά. Με άλλα λόγια κινούμαστε λιγότερο, αλλά επιμένουμε να τρώμε τις ίδιες ποσότητες.

Τι να κάνετε: Γυμναστείτε με σκοπό να «χτίσετε» μυς. Σκεφτείτε ότι το 0,5 κιλό μυϊκής μάζας καίει μέχρι και 9 φορές περισσότερες θερμίδες σε σύγκριση με 0,5 κιλό λιπώδους ιστού. Η αναερόβια άσκηση είναι η μορφή άσκησης που βελτιώνει τη δύναμη και χτίζει μυϊκή μάζα. Ασκήσεις ενδυνάμωσης 2-4 φορές την εβδομάδα για 20 λεπτά μπορούν να αυξήσουν τον μεταβολικό ρυθμό ηρεμίας για αρκετές ώρες μετά την προπόνηση σας.

2ον Εκκρίνεται λιγότερη αυξητική ορμόνη.

Κατά τη διάρκεια της ζωής μας μειώνεται σταδιακά ο ρυθμός έκκρισης της αυξητικής ορμόνης η οποία σχετίζεται κυρίως με την ανάπτυξη. Η μείωση της αυξητικής ορμόνης σημαίνει αύξηση του λίπους στο σώμα και μεγαλύτερη εναπόθεση του λίπους στη μέση με αποτέλεσμα να αποκτούμε… κοιλίτσα. Υπολογίζεται ότι οι αποθήκες του λίπους αυξάνουν σταδιακά κατά περίπου 18% στους ενήλικες άνδρες και κατά 12% στις γυναίκες στη διάρκεια της ζωής τους. Οι ειδικοί επισημαίνουν ακόμη ότι καθώς μειώνεται η έκκριση της αυξητικής ορμόνης, μειώνεται και η ενεργητικότητά μας.

Τι να κάνετε: Οι επαρκείς ώρες ύπνου σχετίζονται με την ομαλή έκκριση της αυξητικής ορμόνης, ενώ η αερόβια άσκηση όπως το τρέξιμο, το γρήγορο περπάτημα, το κολύμπι για τουλάχιστον 45 λεπτά βοηθάει στην ενεργοποίηση του μεταβολισμού. Αν δε μπορείτε να γυμναστείτε, πρέπει οπωσδήποτε να υιοθετήσετε καθημερινές συνήθειες που αυξάνουν τη σωματική σας δραστηριότητα, όπως περπάτημα, χρήση σκαλοπατιών, κλπ.

Το μυστικό

Οι βιταμίνες συμπλέγματος Β έχουν βασικό ρόλο στο κεντρικό νευρικό σύστημα καθώς και στο μεταβολισμό λιπών, πρωτεϊνών, υδατανθράκων. Η έλλειψη τους από μειωμένη πρόσληψη διατροφικών πηγών (κρέας, αβγά, ξηροί καρποί, σκουροπράσινα λαχανικά όπως μπρόκολο, σπανάκι, σπαράγγια) επιδρά στη μείωση του μεταβολικού ρυθμού. Επίσης το μαγνήσιο συμβάλλει στη σωστή λειτουργία των μυών, καρδιαγγειακού και νευρικού συστήματος καθώς και του μεταβολισμού. Πηγές είναι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, ξηροί καρποί, δημητριακά ολικής άλεσης καθώς και το μεταλλικό νερό.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ