yoga

Πώς η γιόγκα μας κάνει ευτυχισμένους. Τι λέει η επιστήμη;

Μπορεί η γιόγκα να μας κάνει πραγματικά ευτυχισμένους; Δείτε τι λέει η επιστήμη.

Σε έρευνα της Ιστοσελίδας theconversation.com, ορισμένοι συμμετέχοντες πραγματοποίησαν δύο απλές στάσεις γιόγκα για δύο λεπτά, ενώ άλλοι εκτελούσαν τις λεγόμενες «δυναμικές στάσεις» για το ίδιο χρονικό διάστημα. Στη συνέχεια, όσοι κρατούσαν τις θέσεις γιόγκα ανέφεραν βελτιωμένα υποκειμενικά συναισθήματα ενέργειας, καθώς και αίσθηση δύναμης και αυτοεκτίμησης σε σύγκριση με την άλλη ομάδα.

Τι θα μπορούσε να βρίσκεται πίσω από αυτή την προφανή ενέργεια; Μια θεωρία είναι ότι τα ψυχολογικά οφέλη της γιόγκα μπορεί να συνδέονται με τη λειτουργία του πνευμονογαστρικού νεύρου. Αυτό, το δέκατο κρανιακό νεύρο, είναι το μεγαλύτερο από το αυτόνομο νευρικό σύστημα το οποίο είναι υπεύθυνο για την ασυνείδητη λειτουργία του σώματος, όπως η αναπνοή, η κυκλοφορία και η πέψη. Αλλά, με ενδιαφέρον τρόπο, η λειτουργία του συνδέεται επίσης άμεσα με την κοινωνική ικανότητα και την ευεργετική συναισθηματική ρύθμιση.

Η γιόγκα βελτιώνει την ψυχική και σωματική υγεία
Η γιόγκα είναι η πρακτική της μη-ανταγωνιστικής σωματικής άσκησης που περιλαμβάνει στάσεις (στα σανσκριτικά, ασάνας) σε συνδυασμό με ρυθμιζόμενη αναπνοή (πραναγιάμα) και τεχνικές διαλογισμού. Τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρήθηκε μεγάλη αύξηση στην πρακτική της γιόγκα στο Δυτικό κόσμο. Πάνω από 31 εκατομμύρια ενήλικες στις ΗΠΑ έχουν ασκήσει τη γιόγκα σε κάποιο σημείο της ζωής τους.

Πολλές μελέτες δείχνουν τα θετικά αποτελέσματα της γιόγκα στην ψυχική και σωματική υγεία, καθώς και στην προσωπική ανάπτυξη. Η γιόγκα ανακουφίζει τον χρόνιο πόνο, βοηθά στη διαχείριση της στεφανιαίας νόσου, του άσθματος, του διαβήτη, του λεμφώματος και του καρκίνου του μαστού. Η γιόγκα βοηθά τα άτομα που πάσχουν από προβλήματα ψυχικής υγείας, όπως η κατάθλιψη, το άγχος, η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, η διαταραχή του μετατραυματικού στρες και η σχιζοφρένεια.

Η τακτική πρακτική γιόγκα ωφελεί επίσης τα υγιή άτομα, βελτιώνοντας την ψυχολογική ευεξία, την ικανοποίηση από τη ζωή, την αυτοεκτίμηση, μειώνοντας το στρες και το άγχος. Μελέτες έχουν επίσης διαπιστώσει ότι η γιόγκα μειώνει την κόπωση και την αρνητική επίδραση, αυξάνοντας παράλληλα τη θετική επίδραση και δίνοντας σας την αίσθηση ότι ενεργοποιείστε.

Στάσεις Γιόγκα και αυτοεκτίμηση
Η μελέτη ήταν ασυνήθιστη σε σύγκριση με άλλες που εξέταζαν τις επιπτώσεις της πρακτικής γιόγκα εξετάζοντας μόνο την πτυχή της ασάνα προκειμένου να διερευνήσουν την επίδρασή της στην αυτοεκτίμηση. Η έρευνα για τη γιόγκα επικεντρώθηκε κυρίως στα οφέλη του διαλογισμού και της αναπνοής. Μια πρόσφατη ανασκόπηση 465 ερευνητικών εργασιών που αφιερώθηκαν στο ρόλο της γιόγκα στην προώθηση της ευημερίας σημείωσε ότι μόνο 169 από αυτές τις εργασίες περιελάμβαναν τις φυσικές πτυχές των ασάνας. Από όσο γνωρίζουμε, μόνο δύο προηγούμενες μελέτες έχουν επικεντρωθεί αποκλειστικά στη μελέτη των ψυχολογικών επιδράσεων των στάσεων της γιόγκα.

Στη μελέτη έχουν συγκριθεί οι επιδράσεις των στάσεων tadasana, urdhva hastasana και garudasana με δύο στάσεις «υψηλής δύναμης» και δύο «χαμηλής δύναμης». Ανακαλύψαμε ότι μετά από την εκτέλεση δύο στάσεων γιόγκα, οι συμμετέχοντες αισθάνονταν πιο ενεργητικοί, ενδυναμωμένοι και είχαν περισσότερο έλεγχο από όσους εκτέλεσαν τις δυναμικές στάσεις. Το αίσθημα ενεργητικότητας επηρέασε άμεσα την αυτοπεποίθηση τους και το αίσθημα ικανοποίησης από τον εαυτό τους, ανεξάρτητα από το αρχικό επίπεδο αυτοεκτίμησης.

Θεωρούμε ότι τα αποτελέσματα αυτά είχαν λιγότερη σχέση με την έννοια της υπεροχής που συνδέεται με τις στάσεις, και περισσότερο με την ανατροφοδότηση που η ευθυγράμμιση σώματος στη γιόγκα παρέχει στο παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα – το μέρος που είναι υπεύθυνο για τη ρύθμιση των ασυνείδητων ενεργειών του σώματος. Οι στάσεις υψηλής δύναμης έδειξαν πιο κυρίαρχες και πιο σίγουρες από τις στάσεις της γιόγκα, αλλά ήταν λιγότερο αποτελεσματικές στην αύξηση της αυτοεκτίμησης των συμμετεχόντων.

Έτσι αν δεν ήταν η μη λεκτική έννοια που μεταφέρεται από τις στάσεις του σώματος που επηρέασαν την αυτο-αντίληψη των συμμετεχόντων, τότε τι ήταν; Δεν μπορούμε να απαντήσουμε άμεσα, αλλά το αποτέλεσμά του μπορεί να ερμηνευθεί υπό το φως της υπάρχουσας βιβλιογραφίας.

Πως οι στάσεις γιόγκα επηρεάζουν το σώμα;
Οι διασκορπισμένες επιδράσεις της πρακτικής γιόγκα μπορούν όλες να συνδεθούν με έναν κοινό μηχανισμό: τη λειτουργία του πνευμονογαστρικού νεύρου που συνδέει τον εγκέφαλο (και επομένως το μυαλό) με το σώμα. Από το στέλεχος του εγκεφάλου, το πνευμονογαστρικό νεύρο συνδέει τους μύες του προσώπου, την καρδιά, τους πνεύμονες, τον πεπτικό σωλήνα, τα νεφρά και τα αναπαραγωγικά όργανα. Διαδραματίζει βασικό ρόλο στη λειτουργία του παρασυμπαθητικού νευρικού συστήματος που περιλαμβάνει τις διαδικασίες τροφοδοσίας και αναπαραγωγής, και ανάπαυσης και πέψης, καθώς ρυθμίζει επίσης τον καρδιακό ρυθμό και προάγει τις ήρεμες και καταπραϋντικές καταστάσεις. Το νεύρο είναι υπεύθυνο για τη νευρική ρύθμιση των τμημάτων του σώματος που είναι απαραίτητα για την επικοινωνία: τον λάρυγγα, τα μάτια, το εσωτερικό των αυτιών (βοηθώντας ιδιαίτερα να διακρίνει τις ανθρώπινες φωνές από τους θορύβους του περιβάλλοντος) και τους μύες του προσώπου που συμμετέχουν σε φωνητικές και μη φωνητικές εκφράσεις.

Ρυθμίζει επίσης τη συμπεριφορά μας, εξου και γιατί η καλή λειτουργία του πνευμονογαστρικού νεύρου μας βοηθά στο να αισθανόμαστε ήρεμοι, χαλαροί και ασφαλείς σε σχέση με τους άλλους. Αυτό είναι επίσης αλληλοπαθές: η αίσθηση ηρεμίας και χαλάρωσης διεγείρει επίσης το νεύρο του πνεύμονα. Αυτό σημαίνει ότι είναι δυνατό να ξεκινήσετε μια θετική ανοδική σπείρα ευημερίας είτε επηρεάζοντας τις καταστάσεις του σώματος είτε τις καταστάσεις του μυαλού.

Έρευνες υποδεικνύουν ότι η σωστή λειτουργία του πνευμονογαστρικού νεύρου (που εκτιμάται ως ο «καρδιακός κοιλιακός τόνος» που υποδεικνύει τον βαθμό της επίδρασης του πνευμονογαστρικού νεύρου στην καρδιά) προάγει τη ρύθμιση των συναισθημάτων, της κοινωνικής ικανότητας και της κοινωνικής συμπεριφοράς και επιβραδύνει την επιθετικότητα, την εχθρότητα, και την ανησυχία. Αυτό υποστηρίζει τη θεωρία ότι η πρακτική της γιόγκα – διαλογισμός, αναπνοή και εκτέλεση στάσεων γιόγκα – τονώνει το πνευμονογαστρικό νεύρο. Τα ευρήματά μας υποδεικνύουν ότι ακόμη και μια σύντομη πρακτική των στάσεων της γιόγκα μπορεί να επηρεάσει θετικά το πνευμονογαστρικό νεύρο, κάνοντας μας να αισθανόμαστε πιο ικανοποιημένοι και ευτυχείς.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ