fit

Τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν σταματάμε να ασκούμαστε;

Οι συνέπειες ποικίλουν ανάλογα με το πόσο fit ήταν το άτομο που σταμάτησε. Όπως χαρακτηριστικά λένε οι ειδικοί, «όσο πιο fit είσαι, τόσο πιο απότομη είναι η πτώση». Ποιες είναι αυτές οι «συνέπειες»;

1 Η μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου

To πρώτο πράγμα που επηρεάζεται όταν σταματάμε να ασκούμαστε είναι η μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου. Η μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου αποτελεί τον πιο σημαντικό δείκτη στην αθλητική επίδοση και αντικατοπτρίζει την ικανότητα του αναπνευστικού συστήματος, της καρδιάς, του κυκλοφορικού συστήματος και των μυών, να λειτουργούν και να συνεργάζονται ταυτόχρονα. Όσο υψηλότερη είναι, τόσο πιο αποτελεσματικά λειτουργούν όλα τα παραπάνω με στόχο την καλύτερη επίδοση σε αθλήματα και φυσικές δραστηριότητες. Μετά την μείωση λοιπόν της μέγιστης πρόσληψης οξυγόνου, παρατηρούνται μειώσεις στην μυϊκή δομή, τη δύναμη, την ισχύ, την αντοχή και τον μυϊκό συντονισμό του ατόμου, παράλληλα με αύξηση των επιπέδων του σακχάρου στο αίμα και της αρτηριακής πίεσης.

2 Η αντοχή

Είναι ακόμα ένας παράγοντας που μειώνεται μετά από την παύση στην συστηματική άσκηση, ακόμα και μέσα στην πρώτη εβδομάδα ακινησίας, ιδιαίτερα σε όσους ασχολούνταν με το τρέξιμο. Για παράδειγμα, αν κάποιος κάλυπτε πέντε χιλιόμετρα σε είκοσι λεπτά, μετά από μια εβδομάδα ακινησίας, αυτό το άτομο θα χειροτερέψει τον χρόνο του κατά δέκα δευτερόλεπτα και μετά την δεύτερη εβδομάδα κατά ενάμισι λεπτό. Σε έναν μήνα, η μυϊκή του δύναμη ελαττώνεται αισθητά ενώ η μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου θα πέσει κατά 12%, ενώ σε δύο μήνες κατά περίπου 26%.

3 Η μείωση της μυϊκής μάζας

Η μείωσή αυτή εξαρτάται σε μεγάλο ποσοστό από την ηλικία, καθώς όσο μεγαλύτεροι είμαστε τόσο πιο εύκολα «χάνουμε» τους μύες μας. Όμως ενώ είναι δυνατό να υπάρξουν βελτιώσεις σε ηλικιωμένα άτομα στο κομμάτι της μυϊκής μάζας, η τακτική άσκηση το μόνο που κάνει είναι να επιβραδύνει και ότι να σταματά την μυϊκή ατροφία. Επομένως οι επιπτώσεις του γήρατος στην μυϊκή μάζα, παρομοιάζονται με τις επιπτώσεις της καθιστικής ζωής ύστερα από μια περίοδο άσκησης. Το άτομο χάνει μυϊκή μάζα, ανεξαρτήτως από το αν αθλούνταν σε υψηλό επίπεδο ή όχι, μέσα σε 10 με 28 ημέρες. Μέσα σε αυτό το διάστημα, η δύναμή του επίσης μειώνεται αρκετά, παράλληλα με την ταχύτητα, την ευλυγισία και την κινητικότητά του.

4 Το λίπος

Όσον αφορά το λίπος, από τη στιγμή που τα μυϊκά κύτταρα μειώνονται, τα λιπώδη κύτταρα αυξάνουν το μέγεθός τους, γεγονός που οδηγεί στην αύξηση του λιπώδους ιστού στο σώμα και – φυσικά – σε δραματικές αλλαγές στην εμφάνιση του ατόμου, το οποίο νοιώθει πρησμένο και… στρογγυλό.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ