sleeping

Γιατί οι πιο γνωστές συμβουλές για καλό ύπνο δεν πετυχαίνουν;

Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου σήμερα και οι γνωστές, κοινές και συνηθισμένες συμβουλές για καλό ύπνο δεν πετύχαινουν. Η δημοσιογράφος Φίλια Μητρομάρα και health blogger Pharmalista σου εξηγεί το γιατί.

1η Συμβουλή: Ακολούθησε τον κανόνα των 20 λεπτών

Γιατί δεν πετυχαίνει; Υπάρχει ένας κανόνας που λέει ότι εάν δεν κοιμηθείς μέσα σε 20 λεπτά, και στριφογυρνάς σαν τον διάολο, σήκω. Ωραία. Άντε και σηκώθηκες. Τι θα κάνεις μέσα στα άγρια μεσάνυχτα; Θα βάλεις ηλεκτρική; Θα πλύνεις στο χέρι; Θα τακτοποιήσεις τα ντουλάπια της κουζίνας; Άσε που αν πέσεις στην παγίδα της τηλεόρασης το ρολόι θα δείξει 5.30 και εσύ θα έχεις μάτι γαρίδα. Επίσης μην κάνεις κάτι που μπορεί να σε ταράξει ακόμη περισσότερο, όπως το να πληρώσεις έναν λογαριασμό μέσω e-banking. Αντ’αυτού λίγη βαλεριάνα είναι η μόνη λύση. Βράσε, πιες, κοιμήσου.

2η Συμβουλή: Σκέψου τα δάχτυλα των ποδιών σου

Γιατί δεν πετυχαίνει; Όλα όσα έχεις ακούσει για τη συγκέντρωση σε μια σκέψη, που μπορεί να σε χαλαρώσει και να σε βοηθήσει να κοιμηθείς, δεν είναι αλήθεια. Προσπάθησε για παράδειγμα να χαλαρώσεις τα δάκτυλά σου με λίγο μασάζ ή τη γνάθο σου. Το μόνο που θα καταφέρεις είναι να βαρεθείς μετά από λίγο, να πιαστούν τα χέρια σου και να εκνευριστείς. Η καλύτερη λύση είναι να μην σκέφτεσαι τίποτα. Να αδειάσεις την σκέψη σου. Και πώς θα τα καταφέρεις; Απλώς μην σκέφτεσαι πώς απόψε ΔΕΝ θα κοιμηθείς. Πέσε στο κρεβάτι όταν πραγματικά νυστάξεις.

3η Συμβουλή: Δοκίμασε κάτι διαφορετικό για να κοιμηθείς

Γιατί δεν πετυχαίνει; Αυτά τα ακίνδυνα κόλπα που έχουν αποτέλεσμα πάντα στους άλλους αλλά όχι σε μένα, δεν μπορώ να τα εξηγήσω. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι το να μετράς ανάποδα έχει αποτέλεσμα, ή το να κοιμηθείς με ένα μπουκάλι ζεστό νερό ή να τοποθετήσεις το κεφάλι σου στο βόρειο μέρος του κρεβατιού (ξέρεις, feng shui). Πρώτον το μέτρημα είτε ανάποδα είτε κανονικά, σύμφωνα με έρευνες, ισχύει μόνο όταν σου κάνουν αναισθησία. Εκεί σου ζητούν να μετρήσεις από το 10 μέχρι το 1 και ήδη στο 7 έχεις πάθει black out. Δεύτερον το ζεστό μπουκάλι με νερό ανυψώνει τόσο τον αυχένα σου που μόνο χαλαρωτικό δεν είναι (και να εύχεσαι να έχεις κλείσει καλά το πώμα). Τρίτον, το κεφάλι σου στο βόρειο τμήμα. Το κεφάλι σου στο βόρειο τμήμα; Από αζυμούθιο ξέρεις; Πες το αυτό σε άνθρωπο που παλεύει με τις αϋπνίες. «Να σου πω κι εγώ έναν με τον Τοτό;». Η απάντησή του.

4η Συμβουλή: Δημιούργησε το τέλειο περιβάλλον ύπνου

Γιατί δεν πετυχαίνει; Και ήσυχο, και σκοτεινό, και δροσερό και άνετο. Με λίγα λόγια αν μένεις κέντρο σου λένε άλλαξε σπίτι. Εντάξει το σκοτεινό. Εντάξει και το δροσερό. Το άνετο θέλει κάποια επένδυση στο στρώμα και το μαξιλάρι. Αλλά η μεγάλη μου ένσταση είναι το αθόρυβο: αν το δωμάτιό σου είναι τόσο ήσυχο, μπορεί να ακούς και το παραμικρό μέσα στη νύχτα, το οποίο θα σου φαίνεται πολύ δυνατό και πολύ ενοχλητικό. Και αντίο ύπνε…

5η Συμβουλή: Πιες ένα ποτηράκι να χαλαρώσεις.

Γιατί δεν πετυχαίνει; Ακόμα και η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ, μπορεί να καταστρέψει τον καλό ύπνο, λένε οι ειδικοί (αυτοί ξέρουν). Αυτό γιατί ο οργανισμός σου δίνει μάχη για να αποβάλλει το αλκοόλ κατά τη διάρκεια της νύχτας και το φαινόμενο Rebound χτυπάει τη στιγμή του βαθύτερου ύπνου. Έτσι, είναι πιο πιθανό να ξυπνήσεις μούσκεμα στον ιδρώτα (από την αποβολή του αλκοόλ) πριν φτάσεις στον βαθύτερο ύπνο, τον καλόν ύπνο, πριν προλάβεις δηλαδή να κοιμηθείς 4 ώρες. Και συμβαίνει επειδή ο οργανισμός σου σε προστατεύει από τη μη φυσιολογική και προβλεπόμενη κόπωση, κατά τη διάρκεια της βραδιάς. Ξύπνησες κουρασμένος μετά από δυο ποτά με φίλους; Τώρα ξέρεις το γιατί.

Η συμβουλή: Επισκέψου το γιατρό ή έναν ψυχολόγο

Γιατί πετυχαίνει; Αν οι αυπνίες δεν παλεύονται ο γιατρός μπορεί να σε βοηθήσει. Μπορεί, για παράδειγμα, να βρει αν η φαρμακευτική αγωγή που πιθανόν να λαμβάνεις να παρεμποδίζει τον ύπνο σου και να σου συνταγογραφήσει κάποια άλλη. Μπορεί να ανακαλύψει ότι το αθώο ροχαλητό σου είναι σύμπτωμα υπνικής άπνοιας ή κάποιων άλλων διαταραχών ύπνου. Μπορεί να βρει κάποιο θέμα ορμονικό. Εν πάσει περιπτώσει θα βρει την άκρη. Ο ψυχολόγος από την άλλη μπορεί να σε βοηθήσει να ξαναβρεις τον ύπνο σου, εάν η βασική αιτία της αυπνίας είναι το στρες. Η γνωστική συμπεριφορική θεραπεία θεωρείται η καλύτερη όταν πρόκειται για τη θεραπεία της αϋπνίας και μπορεί να σε οδηγήσει σε έναν ξεκούραστο και καλό ύπνο.

Φίλια Μητρομάρα

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ