self

Αυτοφροντίδα: Μήπως δεν την κάνετε σωστά;

Η αυτοφροντίδα ως έννοια πλέον όχι μόνο άγνωστη δεν μας είναι, αλλά συχνά αποτελεί και το επίκεντρο όλων των συζητήσεων.

Φράσεις, όπως “Μη ξεχνάς να φροντίζεις τον εαυτό σου”, “Η αυτοφροντίδα πρέπει να σου γίνει τρόπος ζωής”, έχουν μπει στο λεξιλόγιο μας. Έχουν μπει, όμως, πραγματικά στη ζωή μας και αν ναι, πως το αντιλαμβανόμαστε; Η ψυχολόγος – οικογενειακή σύμβουλος Γεωργία Χριστίνα Κανελλοπούλου μας εξηγεί.

Τι ΔΕΝ είναι αυτοφροντίδα

– Να φερόμαστε εγωκεντρικά, να επευφημούμε συνεχώς τον εαυτό μας μπροστά σε άλλους, να απομονονώμαστε, να λέμε συνέχεια “όχι”. Αυτοφροντίδα δεν σημάινει μαθαίνω να φροντίζω τον εαυτό μου για να μείνω μόνος, αλλά μαθαίνω να φροντίζω τον εαυτό μου για να σχετίζομαι αποτελεσματικά με τους άλλους, για να δημιουργώ σημαντικές σχέσεις ζωής.

– Να κάνουμε ό,τι κάνουν οι άλλοι. Η αυτοφροντίδα είναι μία μοναδική, εξατομικευμένη εμπειρία. Αυτό που χρειάζεται ο άλλος δεν σημαίνει πάντα πως το έχουμε ανάγκη και εμείς. Είναι καλό σε αυτήν την περίπτωση να θέσεις στον εαυτό σου την εξής ερώτηση; “Πως θα με φρόντιζα σήμερα αν εγώ ήμουν γονέας του εαυτού μου; Τι είδους φροντίδα θα επέλεγα για τις δικές μου ανάγκες;”

– Να φροντίζουμε αποκλειστικά το “έξω” μας. Θα ακούσουμε πολύ συχνά φράσεις όπως “πήγα για μασάζ, πήγα κομμωτήριο, πήρα ένα καινούριο ρούχο, άρα με φρόντισα.” Αυτές τις ονομάζουμε ισχνές δόσεις αυτοφροντίδας που λειτουργούν συμπληρωματικά με την περιποίηση του μέσα μας, σε καμία περίπτωση όμως, μεμονωμένα.

– Να έχουμε συνεχώς στο μυαλό μας πως θα φροντίσουμε τον εαυτό μας, ότι “πρέπει να με φροντίσω”, ότι “δεν με φρόντισα τόσο καιρό”, σκέψεις που μας οδηγούν συχνά σε άγχος και καταθλιπτικά συναισθήματα. Η αυτοφροντίδα δεν προγραμματίζεται πάντα, είναι τρόπος ζωής που μαθαίνουμε.

Η αυτοφροντίδα αφορά πέντε σημαντικές διαστάσεις που αφορούν το σωματικό, το πνευματικό, το συναισθηματικό, το κοινωνικό και το υπαρξιακό μας κομμάτι. Αυτά τα πεδία φροντίζουμε, αυτά τα πεδία προσπαθούμε να φέρουμε σε αρμoνία.

Mixed race woman looking down and smiling

Mixed race woman looking down and smiling

Αυτοφροντίδα: Πώς μπορείτε να καταλάβετε εάν την κάνετε σωστά 
Τα καθημερινά μας ερωτήματα που αφορούν την αυτοφροντίδα διαμορφώνονται ως εξής:

1. Τι έκανα για το σώμα μου τον τελευταίο μήνα, τι μηνύματα μου στέλνει; Που ακριβώς πονάω και τι θέλει να μου πει με αυτό;

2. Πως προστάτεψα σήμερα τον συναισθηματικό μου κόσμο; Που εξέφρασα τα συναισθήματα μου; Ποιος τα αγκάλιασε πραγματικά; Πόσα “όχι” ή “ναι” χρειάστηκε να πω; Ποιος με άκουσε πραγματικά; Πως αισθάνομαι τώρα;

3. Τι άκουσα, τι διάβασα, τι σκέφτηκα που με εξέλιξε και σήμερα; Πως ένιωσα ηρεμία; Ποιους ανθρώπους συνάντησα την τελευταία εβδομάδα και τι είδους συζητήσεις κάναμε; Ποιες θεματικές άγγιξα που με συνεπήραν;

4. Πόσα άτομα συνάντησα αυτόν τον μήνα; Πως νιώθω ότι οι άλλοι σκέφτονται για εμένα; Ποια είναι τα υποστηρικτικά μου συστήματα;

5. Πώς σκέφτομαι για την ζωή και το μέλλον μου; Πώς θα όριζα την ευτυχία; Νιώθω πραγματικά ευτυχισμένος αυτή την περίοδο;

Τέλος, μην ξεχνάτε πως και εσείς έχετε το δικαίωμα να απορρίψετε αυτούς τους τρόπους αν δεν σας κάνουν ή αν δεν σας αρέσουν. Η αυτοφροντίδα θα είναι πάντα δική σας επιλογή, ευτυχώς! Θα ξεκινάει από εσάς για εσάς και θα καταλήγει πάντα σε ένα συναίσθημα, αυτό της εσωτερικής πληρότητας.

woman

4 tips για αποτελεσματική αυτοφροντίδα

1. Προσθέστε την απλότητα στη ζωή σας. Μη γεμίζετε με πολλά αντικείμενα το χώρο και τη ζωή σας.

2. Πετάξτε τα “βαριά” συναισθήματα. Αναλογιστείτε πάνω στο συναίσθημα της ντροπής και της ενοχής. Τι σας τα προκαλεί και με ποιόν τρόπο τα συντηρείτε; Αναλογιστείτε ποια ενοχικά άτομα γνωρίζετε ή έχετε στη ζωή σας που δεν σας κάνουν καλό.

3. Ξεκινήστε κάποιο είδος διαλογισμού. Παρατηρήστε αν έχετε μάθει να αναπνέετε σωστά, κυρίως όμως αν αντέχετε τις σιωπές μέσα στην ημέρα σας.

4. Επισκεφτείτε έναν ειδικό ψυχικής υγείας. Για να εκφραστείτε, να ακουστείτε, να σας ακούσετε, να βρείτε νέους δρόμους που θα διαχειρίζεστε όλα εκείνα που σας δυσκολεύουν.

Μη ξεχνάτε να γεμίζετε το ποτήρι της αυτοφροντίδας σας!

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ