kritiki

Πώς να αντιμετωπίσετε την κριτική των άλλων

Έχετε ποτέ δεχτεί κριτική και νιώσατε ότι ήταν άδικη;

Είναι πολύ φυσικό να προσπαθείτε να κερδίσετε την αποδοχή των άλλων, στη δουλειά σας ή στην προσωπική σας ζωή. Αλλά ό,τι και αν αποφασίσετε να κάνετε, κάποιος, κάπου θα έχει μία άποψη για αυτό που κάνετε. Οι γύρω σας μπορεί να αμφισβητούν τα κίνητρά σας, τους λόγους για τους οποίους κάνετε κάτι ή να κριτικάρουν ακόμα και την πιο μικρή λεπτομέρεια.

Κάποιες φορές πάλι οι άνθρωποι μπορεί να μεγαλοποιήσουν τα πράγματα και να παρεξηγηθούν. Γενικότερα, κάθε κριτική μπορεί να σας επηρεάσει, αλλά μόνο αν την αφήσετε να το κάνει. Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές για να αντιμετωπίσετε την κριτική των γύρω σας:

1. Ποιος σας κριτικάρει;

Υπάρχει μεγάλη διαφορά στο να γίνεστε αποδέκτης της κριτικής ενός αγνώστου και κάποιου που γνωρίζετε. Ένας άγνωστος μπορεί να σας ασκήσει κριτική επειδή απλά δεν γνωρίζει τι ακριβώς κάνετε ή επειδή αυτό τον κάνει να νιώθει καλύτερα.

Από την άλλη, ένα οικείο πρόσωπο συνήθως σας ασκεί κριτική επειδή ενδιαφέρεται για εσάς. Αν ένας φίλος σας για παράδειγμα, σας προσφέρει συμβουλές που είναι μη εφαρμόσιμες ή χρήσιμες, δεν το κάνει με κακή πρόθεση γι΄αυτό και σε κάθε περίπτωση αξίζει να ακούσετε την γνώμη του.

Τέλος, ανεξάρτητα από το πού προέρχεται η κριτική, μήπως εσείς την παίρνετε κατάκαρδα; Επίσης, ακόμα και αν σε γενικές γραμμές γίνεστε αποδέκτης θετικής κριτικής, αρκεί μόνο μία αρνητική για να αρχίσετε να αμφιβάλλετε για τον εαυτό σας; Αν ισχύει αυτό σκεφτείτε αν το άτομο που σας ασκεί κριτική έχει σχέση με αυτό που κάνετε, αν ενδιαφέρεται για εάς, αν ξέρει κάτι παραπάνω από εσάς ή αν απλά θέλει να πει την γνώμη του. Βάλτε ένα φίλτρο στις πληροφορίες και κρατήστε αυτές που μπορούν να σας κάνουν καλύτερο. Όποιος θέλει να τους ευχαριστήσει όλους, δεν ευχαριστεί κανέναν.

2. Πώς να διαχειριστείτε την κριτική

Μπορείτε να πείσετε τον άλλον ότι έχει άδικο και να του το αποδείξετε. Αλλά και πάλι αυτό δεν θα έχει απαραίτητα κάποιο αποτέλεσμα.

Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να μην παίρνετε τα πράγματα τόσο σοβαρά. Αν κάποιος σας ασκήσει κριτική, μπορείτε να τον ευχαριστήσετε που μοιράστηκε μαζί σας τις σκέψεις του ή μπορείτε ακόμα να του ζητήσετε να σας εξηγήσει τη δική του οπτική. Αν πάλι πρόκειται για έναν άγνωστο, μπορείτε απλά να τον αγνοήσετε και να συνεχίσετε αυτό που κάνετε.

Να θυμάστε ότι ιδιαίτερα όταν κάνετε κάτι πέρα από τα συνηθισμένα, έχετε από μόνος σας να αντιμετωπίσετε και να διαχειριστείτε τον φόβο ή/και τις αμφιβολίες σας. Δεν χρειάζεται όμως να αφήσετε κάποιον να επηρεάσει τις πράξεις σας.

3. Η κριτική αφορά  το άτομο που την ασκεί

Ίσως αυτό το άτομο έχει μία άσχημη ημέρα, ίσως παλεύει με κάτι στο οποίο εσείς είστε πολύ καλός ή απλά του αρέσει να είναι αντιδραστικός. Ίσως απλά έχει επιλέξει εσάς για να βγάλει από μέσα του κάποια πράγματα που αισθάνεται. Από την άλλη μπορεί και να έχει καλοπροαίρετες διαθέσεις αλλά λάθος τρόπο επικοινωνίας ή απλώς να μην ταυτίζονται οι απόψεις σας.

Σε κάθε περίπτωση κρατήστε τα θετικά της κάθε κριτικής, αν και όταν υπάρχουν, και να θυμάστε ότι δεν μπορείτε να ικανοποιήσετε όλο τον κόσμο. Κάποιοι θα σας επιδοκιμάζουν, άλλοι θα παραμένουν σιωπηλοί και κάποιοι άλλοι θα σας αποδοκιμάζουν.

Εσείς είστε υπεύθυνοι για τις πράξεις σας και πρέπει να διαχειριστείτε τα αποτελέσματά τους. Γι΄αυτό σκεφτείτε αν θέλετε να προχωρήσετε μπροστά ή να σταματήσετε και να ακούσετε οτιδήποτε μπορεί να έχει να σας πει ο καθένας.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ