job

Πώς να αντιμετωπίσετε τις εργασιακές συγκρούσεις

Ο σύμβουλος και κοινωνιολόγος MSc Χρήστος Θεοδωρόπουλος μας εξηγεί πώς μπορούν να επιλυθούν οι εργασιακές συγκρούσεις στο χώρο εργασίας με τους συναδέλφους μας.

Oι συγκρούσεις αποτελούν ένα πολύ συχνό φαινόμενο το οποίο λαμβάνει χώρα τόσο στην προσωπική μας όσο και στην επαγγελματική μας ζωή. Εργαζόμαστε στην ίδια εταιρεία με τους συναδέλφους μας, μοιραζόμαστε κοινούς στόχους, αλλά πολλές φορές διαφωνούμε για πολλά ζητήματα. Αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά τα γεγονότα, μαθαίνουμε διαφορετικά και γενικότερα έχουμε προσδοκίες οι οποίες διαφέρουν μεταξύ τους.

Σύμφωνα με τον σύμβουλο και κοινωνιολόγο MSc Θεοδωρόπουλο Χρήστο, oι συγκρούσεις αποτελούν φυσιολογικό μέρος των ανθρώπινων αλληλεπιδράσεων. Συνήθως εμφανίζονται όταν προβάλλονται επιθυμίες ή ανάγκες οι οποίες είναι σημαντικές για εμάς αλλά κάποιος άλλος εμποδίζει την πραγμάτωση τους. Οι συγκρούσεις τόσο στην εργασία όσο και γενικότερα αποτελούν απόρροια δυσλειτουργικής επικοινωνίας αλλά και δυσαρέσκειας η οποία προφανώς και δεν αντιμετωπίζεται άμεσα με αποτέλεσμα να διαιωνίζεται μια σειρά ζητημάτων τα οποία καθόλου ευχάριστα δεν μπορούν να χαρακτηριστούν.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο κοινωνιολόγος, όταν αναφερόμαστε στις συγκρούσεις στο χώρο της εργασίας, τείνουμε να χρησιμοποιούμε όρους «νικητή» και «νικημένου» γεγονός το οποίο δε βοηθά στην επίλυση μιας σύγκρουσης. Οι περισσότερες συγκρούσεις τείνουν να οφείλονται σ’ ένα υποβόσκον θέμα μεταξύ των ανθρώπων και το γεγονός ότι αναδύθηκε με τη βοήθεια της εκάστοτε σύγκρουσης σηματοδοτεί ότι το θέμα αυτό θα εμφανιστεί ξανά με κάποιον άλλο ασήμαντο λόγο. Είναι προτιμότερο λοιπόν να επιλύουμε μια σύγκρουση από το να βγαίνουμε νικητές. Όταν λαμβάνει χώρα μία σύγκρουση, οι εμπλεκόμενοι τροφοδοτούνται με δυσάρεστα συναισθήματα και συχνά επιλέγουν να προσποιηθούν πως δε συνέβη τίποτα. Όμως, όπως αναφέρει ο κος Θεοδωρόπουλος η σύγκρουση η οποία δεν έχει εκφραστεί προκαλεί δυσλειτουργίες τόσο στις σχέσεις μας με τους υπόλοιπους ανθρώπους όσο και στην υγεία μας. Σχετικές μελέτες έχουν αναδείξει τις αρνητικές συνέπειες που προκαλεί στην υγεία μας, η μη έκφραση μιας σύγκρουσης καθώς και η κακοδιαχείριση της. Επίσης, έχει παρατηρηθεί ότι ο έντονος θυμός μπορεί να προκαλέσει τριπλάσια αύξηση του κινδύνου καρδιακής προσβολής, προβλήματα ύπνου, εγκεφαλικά επεισόδια. Οι χρόνιες συγκρούσεις δημιουργούν χαμηλή αποδοτικότητα, ανταγωνισμό, αγωνία. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα οι άνθρωποι να μην είναι ευχαριστημένοι στον χώρο εργασίας τους. Γι’ αυτό θα πρέπει να γίνεται προσπάθεια επίλυσης των όποιων συγκρούσεων.

Τι να κάνετε

1 Πρέπει να συνειδητοποιήσετε πως οι συγκρούσεις είναι αναπόφευκτες στην εργασία. Όταν οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για την εργασία τους, είναι προφανές ότι θα δημιουργηθούν διαφωνίες και συγκρούσεις ιδιαίτερα όταν βρισκόμαστε σ’ ένα εργασιακό περιβάλλον το οποίο μεταβάλλεται, αλλάζει, αναπτύσσεται. Είναι δύσκολο να υπάρξει αλλαγή χωρίς σύγκρουση.

2 Προσπαθείστε να επιλύσετε έγκαιρα τη σύγκρουση. Κάποιες φορές συνηθίζουμε να προσποιούμαστε ότι δε συνέβη τίποτε και τις περισσότερες φορές η κατάσταση απλά χειροτερεύει. Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, οι περισσότερες συγκρούσεις στον χώρο εργασίας οφείλονται σε όσα δεν ειπώθηκαν και όχι σε όσα ειπώθηκαν. Το γεγονός ότι κανένας δεν αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να πραγματοποιήσει την οποιαδήποτε ενέργεια για την επίλυση της σύγκρουσης και αναμένει ο άλλος να κάνει το πρώτο βήμα και να παραδεχτεί πως έκανε λάθος αποτελεί ένα καθοριστικό παράγοντα στη μη επίλυση της σύγκρουσης. Επιπλέον, είτε ο άλλος έχει κάνει κάτι το οποίο μας προκάλεσε θυμό, είτε αδυνατούμε να αντιληφθούμε την οπτική του γωνία, είτε δεν καταλαβαίνουμε τη σκοπιμότητα των ενεργειών του, όπως και να χει οφείλουμε να τον ρωτήσουμε.

3 Ρωτήστε. Προϋπόθεση ωστόσο για να κατανοήσουμε τις αιτίες για τις οποίες κάποιος αντιδρά μ’ έναν συγκεκριμένο τρόπο, αποτελεί η απομάκρυνση της εντύπωσης πως οι άλλοι κάνουν πράγματα αποκλειστικά και μόνο για να μας εκνευρίσουν ή γενικότερα να μας βάλλουν. Αντί λοιπόν, να εικάζουμε αρνητικές προθέσεις από την μεριά των άλλων, μπορούμε απλά να τους ρωτήσουμε.

4 Βρείτε ενα μεσολαβητή. Τέλος, όπως επισημαίνει ο σύμβουλος, μερικές συγκρούσεις τυγχάνει να είναι χρόνιες και η επίλυση πλέον δε μπορεί να έρθει από τους εμπλεκόμενους, τότε κρίνεται ως επιτακτική ανάγκη η παρέμβαση ενός τρίτου ο οποίος θα διαδραματίσει ρόλο μεσολαβητή. Για να είναι αποτελεσματική η μεσολάβηση, είναι σκόπιμο ο μεσολαβητής να είναι άτομο εμπιστοσύνης και να διακρίνεται για τη διάθεση να βοηθήσει στην εξέρευση λύσης.

Το μυστικό

Τα παραπάνω δεν αποτελούν εχέγγυα ότι οι συγκρούσεις στη εργασία θα επιλυθούν διότι κάθε περίσταση κρίνεται διαφορετικά. Όμως σε κάθε περίπτωση, θα χει γίνει μια πολύ σημαντική προσπάθεια να επιλυθεί το όποιο ζήτημα και να μεταβληθεί η όποια φορτισμένη κατάσταση λαμβάνει χώρα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ