win

4 τρόποι να αξιοποιήσετε την αποτυχία!

Eπιτυχία ή αποτυχία. Αντιμετωπίζουμε αυτά τα αποτελέσματα ως δυαδικά. Ίσως είναι η ώρα να επαναπροσδιορίσουμε την αποτυχία. Δηλαδή να την χρησιμοποιήσουμε για να κερδίσουμε κάτι που διαφορετικά δεν θα κερδίζαμε. Υπάρχουν 4 βασικοί τρόποι να το κάνετε αυτό:

1.Χρησιμοποιήστε τα συναισθήματα της αποτυχίας για να γίνετε πιο δυνατοί

Η αποτυχία συνδέεται με την αίσθηση ότι δεν κέρδισατε κάτι. Έχετε αφιερώσει ώρες εργασίας και ενέργεια σε ένα εγχείρημα, αλλά το αποτέλεσμα είναι αρνητικό. Τουλάχιστον, έτσι φαίνεται απ’ έξω. Ωστόσο, από τη δική σας οπτική, μπορείτε να δώσετε ένα διαφορετικό ορισμό στην αποτυχία. Κατά τη διάρκεια της ζωής μας, μαθαίνουμε τα συστατικά της επιτυχίας: συνέπεια, στρατηγική και αυτοπεποίθηση. Τι συμβαίνει όμως με τα χαρακτηριστικά που αποκτώνται χάρη στην αποτυχία; Ο συγγραφέας David Brooks γράφει στο βιβλίο του The Road to Character:

“Η κουλτούρα μας μάς διδάσκει να προωθούμε και να διαφημίζουμε τον εαυτό μας και να εξασκούμε τις ικανότητες που απαιτούνται για την επιτυχία, αλλά αυτό δεν ενθαρρύνει την ταπεινότητα, την συμπόνια και την ειλικρινή αυτοαξιολόγηση, που είναι απαραίτητα στοιχεία για να χτίσουμε χαρακτήρα.”

Ο Brooks υποδεικνύει πώς σημαντικοί ηγέτες χρειάστηκαν να αντιμετωπίσουν εσωτερικές μάχες για να αποκτήσουν χαρακτήρα. Μόνο τα σκληρά μαθήματα της αποτυχίας τους έμαθαν να κατανοούν τους περιορισμούς τους και να γίνουν πιο δυνατοί εξαιτίας αυτών. Αν αφιερώσουμε χρόνο για να σκεφτούμε πώς αισθανόμαστε τις δύσκολες στιγμές, ίσως καταφέρουμε να κατανοήσουμε τον εαυτό μας και τους ανθρώπους γύρω μας καλύτερα.

2. Επαναπροσδιορίστε την αποτυχία για να ενθαρρύνετε τον εαυτό σας

Στην ψυχολογία υπάρχει ένας όρος που ονομάζεται “διανοητική επανεκτίμηση” και πρόκειται για έναν τρόπο να αλλάξουμε τα συναισθήματά μας κατά τη διάρκεια μίας στρεσογόνας κατάστασης. Όταν ρυθμίζουμε τα αρνητικά συναισθήματα, μπορούμε να διαχειριστούμε καλύτερα τα δύσκολα γεγονότα και να μειώσουμε τα συναισθήματα θλίψης. Για παράδειγμα, αν σας έχουν απορρίψει σε μία συνέντευξη, η πρώτη αντίδραση είναι πιθανότατα η λύπη ή η σύγχυση. Η ζωή σας θα μοιάζει στάσιμη. Αλλά αν δείτε την κατάσταση σαν ένα τεστ ή ένα πείραμα, θα σκέφτεστε πιο εποικοδομητικά. Η ικανότητά μας να είμαστε ανθεκτικοί, μας βοηθάει να προσαρμοζόμαστε στις αλλαγές που εμφανίζονται και να διατηρούμε την συναισθηματική μας ισορροπία σε περιόδους έντονου στρες.

Όπως είπε και ο Winston Churchill: “Η επιτυχία δεν είναι μόνιμη, η αποτυχία δεν είναι μοιραία, το κουράγιο να συνεχίσεις είναι αυτό που μετράει.” Αντί να αντιμετωπίσετε την αποτυχία ως το τέλος του δρόμου, δείτε το ως ένα αναπόφευκτο κομμάτι της πορείας να βελτιώσετε τον εαυτό σας. Ίσως ό,τι θέλατε, δεν είναι ακριβώς αυτό που σας ταιριάζει, οπότε η αποτυχία να είναι ο τρόπος να ανακαλύψετε νέες ευκαιρίες.

3. Δείτε την αποτυχία σαν μάθημα

Πολλοί άνθρωποι τείνουν να τρομοκρατούνται από την αποτυχία. Είτε την αποκρύπτουν, είτε προσπαθούν με κάθε τρόπο να την αποφύγουν. Αλλά αν δε δώσετε την απαραίτητη προσοχή, οι μικρές αποτυχίες μπορεί να οδηγήσουν σε μεγάλες. Για παράδειγμα, η απόρριψη των ιδεών των άλλων μπορεί να οδηγήσει σε μέτρια αποτελέσματα. Η διαρκής αδιαφορία για την κριτική που σας κάνουν μπορεί να δημιουργήσει μία κουλτούρα έλλειψης εμπιστοσύνης και επικοινωνίας και κατ’ επέκταση ένα τοξικό περιβάλλον. Οπότε, πώς σταματάμε τις ανθυγιεινές συμπεριφορές στην αρχή τους;

Οι ερευνητές Mark Cannon και Amy Edmondson διαπίστωσαν ότι σε έναν οργανισμό, οι καθημερινές αποτυχίες λειτουργούν σαν προειδοποιητικά σημάδια. Αν εντοπιστούν και αναγνωριστούν νωρίς, οι καταστροφικές αποτυχίες μπορούν να αποτραπούν.

Σε ατομικό επίπεδο, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είστε ανοιχτοί στην αποτυχία. Αντί να ρίχνετε αλλού τις ευθύνες και να προσποιείστε ότι δεν έγινε τίποτα, αναγνωρίστε ότι συνέβη κάποιο λάθος και δείτε το σαν μία ευκαιρία να μάθετε. Αναρωτηθείτε: “Τι μπορώ να πάρω από αυτήν την εμπειρία; Πώς μπορώ να βελτιωθώ για την επόμενη φορά;” Αν βλέπετε τις αποτυχίες θετικά, αρχίζετε να κινείστε προς τη σωστή κατεύθυνση.

4. Εφαρμόστε τις ικανότητες που αποκτήσατε από προηγούμενες αποτυχίες

Το να πηγαίνετε νωρίς στη δουλειά, να προσπαθείτε όσο χρειάζεται και να είστε ο τελευταίος που φεύγει δεν εξασφαλίζουν τα αποτελέσματα που επιθυμείτε. Όσο σκληρό κι αν ακούγεται, το ότι θέλετε κάτι πολύ δεν σημαίνει ότι θα το έχετε.

Η αποτυχία είναι δυσάρεστη. Όταν έχετε αφιερώσει χρόνια από τη ζωή σας, μόνο και μόνο για να αποτύχετε, μοιάζει σαν χάσιμο χρόνου. Αλλά αν αξιοποιήσετε αυτά που μάθατε, αυτές οι ικανότητες που αποκτήσατε μέσω της αποτυχίας μπορούν να εφαρμοστούν σε κάτι άλλο.

Καθώς δουλεύουμε για ένα στόχο, εξασκούμαστε να σκεφτόμαστε και να πράττουμε με συγκεκριμένο τρόπο. Ανεξάρτητα από το εάν πετύχετε ή όχι, εξακολουθείτε να κουβαλάτε αυτά τα χαρακτηριστικά. Άλλωστε, είναι η διαδικασία που διαμορφώνει το χαρακτήρα σας!

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ