eat

Γιατί η συμβουλή “φάε όταν πεινάς” είναι λάθος;

Έχουμε ακούσει διάφορα από το να τρώμε μόνο όταν πεινάμε μέχρι να τρώμε και ας μην πεινάμε. Και ενώ μπορεί να είναι χρήσιμο για μερικούς ανθρώπους να καταναλώνουν φαγητό μόνο όταν πεινάνε, δεν είναι κατάλληλο για όλους.

Η πείνα του καθενός από εμάς επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες. Για μερικούς το άγχος, το αλκοόλ,το κάπνισμα, οι ακραίες συναισθηματικές εναλλαγές μπορούν να μειώσουν ή για άλλους να αυξήσουν την πείνα ή ακόμα και να μπερδέψουν την ικανότητα των ανθρώπων να νιώσουν πείνα.

Ας αρχίσουμε από τα βασικά. Τρώμε για ενέργεια. Οι άνθρωποι χρειάζονται ενέργεια και θρεπτικά συστατικά για να επιβιώσουν και να ανταποκριθούν στα αισθήματα της πείνας. Τα τρόφιμα που τρώμε μας παρέχουν μια σειρά από θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες, μέταλλα, νερό, λιπαρά, υδατάνθρακες, φυτικές ίνες και πρωτεΐνες.

Το γεγονός είναι: Η πείνα πάντα κερδίζει. Επιλέγουμε διαφορετικά όταν είμαστε πεινασμένοι. Τα γονίδια μας για εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια είχαν προγραμματιστεί ενάντια της πείνας. Για τη συντριπτική πλειοψηφία της ανθρώπινης ύπαρξης, η πείνα σήμαινε θάνατο και η ικανοποίηση της πείνας ήταν ζωή. Από τη στιγμή που αισθάνεσαι την πείνα, πολλές φορές είναι ήδη πολύ αργά. Σημαίνει, εάν τρως σύμφωνα με την πείνα, από τη στιγμή που αισθάνεσαι πεινασμένη, θα θέλεις να φας τα πάντα. Όχι μόνο αυτό, αλλά είναι πιο πιθανό να καταφύγεις σε γλυκά, αλμυρά και λιπαρά τρόφιμα.

Τι συμβαίνει όταν πηγαίνετε στο σούπερ μάρκετ πεινασμένη; Σίγουρα ψωνίζετε διαφορετικά και επιστρέφετε σπίτι με τρόφιμα που δεν θα είχατε ποτέ αγοράσει με ένα γεμάτο στομάχι. Και τι συμβαίνει όταν καθίσετε σε ένα γεύμα πεινασμένη;

Μπορεί να είστε το πιο συγκρατημένο και αφοσιωμένο άτομο στον πλανήτη, αλλά αν πεινάτε, μπορεί να ξεχάσετε κάθε λογική σκέψη. Όταν είστε πεινασμένες, οι επιθυμίες του σώματός σας αναμφισβήτητα θα ξεχάσουν τις καλές προθέσεις του εγκεφάλου και οι επιλογές που κάνετε θα επηρεάζονται από την πείνα. Συχνά επίσης, οι επιλογές θα είναι μεγαλύτερες, τόσο σε ποσότητες όσο και σε θερμίδες, από εκείνες που γίνονται με καθαρό μυαλό (δηλαδή όχι πεινασμένο).

Όταν ακολουθείτε ένα πρόγραμμα διατροφής ή προσπαθείτε να χάσετε βάρος είναι σημαντική η κατανάλωση μικρών και συχνών γευμάτων ή σνακ καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας – ακόμα και αν δεν αισθάνεστε πείνα. Καταναλώνοντας συχνά γεύματα θα αποτρέψετε την υπερβολική πείνα, η οποία μπορεί να σας βοηθήσει να αποφύγετε την υπερκατανάλωση τροφής αργότερα. Η κατανάλωση ενός μικρότερου γεύματος, 5-6 φορές την ημέρα, σας επιτρέπει να τρώτε πιο συχνά και να μην χρειάζεστε τόσο μεγάλη ποσότητα στα κυρίως γεύματα.

Χαρά Μαλιώτη, MNutr, R.D., MSc

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ