dangerous

Πότε μια δίαιτα είναι επικίνδυνη;

Το κυριότερο χαρακτηριστικό μιας επικίνδυνης δίαιτας είναι ότι η πρόσληψη πρωτεΐνης – υδατανθράκων – λίπους δεν είναι ισορροπημένη λέει η κλινική διαιτολόγος- διατροφολόγος Μπαλαμώτη Δ. Χριστίνα.

Σε κάποιες δίαιτες δίδεται έμφαση στην κατανάλωση πρωτεΐνης (πχ Ducan, Atkins) ενώ σε άλλες δίδεται έμφαση στην κατανάλωση υδατάνθρακα (πχ φρουτοφαγία). Επίσης μία άλλη κατηγορία επικίνδυνης δίαιτας είναι η ολική αποχή από το φαγητό.

Ποια είναι τα συνήθη χαρακτηριστικά μιας επικίνδυνης δίαιτας;

Η πρόσληψη πρωτεΐνης – υδατανθράκων – λίπους δεν είναι ισορροπημένη
Δίδεται έμφαση στην κατανάλωση πρωτεΐνης (πχ Ducan, Atkins)
Δίδεται έμφαση στην κατανάλωση υδατάνθρακα (πχ φρουτοφαγία)
Μερική ή ολική αποχή από το φαγητό

ΠΡΩΤΕΪΝΙΚΕΣ ΔΙΑΙΤΕΣ

Στις δίαιτες αυτές η πρόσληψη πρωτεΐνης είναι αυξημένη σε σχέση με τα υπόλοιπα θρεπτικά συστατικά γεγονός που επιφέρει πληθώρα ανεπιθύμητων για τον οργανισμό επιπτώσεων:

  • Αφυδάτωση
  • Πρωτεϊνουρία
  • Παραγωγή κετονοσωμάτων
  • Μειωμένη πρόσληψη βιταμίνης C
  • Αυξημένη πρόσληψη λίπους (αυτές οι δίαιτες δεν είναι στεγνές)
  • Ασβεστιουρία και μακροπρόθεσμα οστεοπόρωση
  • Κατάθλιψη
  • Μειωμένη εγκεφαλική λειτουργία (η γλυκόζη = υδατάνθρακας είναι το κύριο καύσιμο του εγκεφάλου)
  • Παραγωγή ουρικού οξέος – πιθανή ουρική αρθρίτιδα
  • Αύξηση χοληστερόλης στο αίμα
  • Αύξηση τριγλυκεριδίων στο αίμα
  • Γενικά κούραση και καταβολή δυνάμεων
  • Επεισόδια υπογλυκαιμίας σε διαβητικούς και αύξηση του κινδύνου εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων
  • Επιβάρυνση νεφρικής λειτουργίας (ιδιαίτερα σε νεφροπαθείς)

ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΙΚΕΣ ΔΙΑΙΤΕΣ

Στις δίαιτες αυτές η πρόσληψη υδατάνθρακα είναι αυξημένη σε σχέση με τα υπόλοιπα θρεπτικά συστατικά γεγονός που επιφέρει πληθώρα ανεπιθύμητων για τον οργανισμό επιπτώσεων:

  • Ανεπαρκής πρόσληψη σιδήρου
  • Ανεπαρκής πρόσληψη απαραίτητων λιπαρών για τον οργανισμό
  • Ανεπαρκής πρόσληψη βιταμινών Α, D, Ε και Κ
  • Μειωμένη απορρόφηση ασβεστίου λόγω έλλειψης βιταμίνης D
  • Πρόβλημα στη μεταφορά λίπους στα οστά λόγω έλλειψης σύνθεσης αλβουμίνης (πρωτεϊνικός μεταφορέας)
  • Κίνδυνος de novo βιοσύνθεσης λίπους (από μη λιπαρές πρώτες ύλες)
  • Κίνδυνος απορρύθμισης σακχάρου αίματος σε διαβητικούς
  • Υπερβολική πρόσληψη καλίου (πιθανή επιβάρυνση νεφρών σε νεφροπαθείς ή μη)

ΜΕΡΙΚΗ Η ΟΛΙΚΗ ΑΠΟΧΗ ΑΠΟ ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ

Μία ακόμη συνηθισμένη τακτική γρήγορης απώλειας βάρους είναι η ολική ή μερική αποχή από το φαγητό. Αυτή η τακτική είναι πολύ επικίνδυνη και μπορεί να επιφέρει:

  • Απώλεια κυρίως μυϊκού ιστού
  • Πτώση μεταβολισμού
  • Ενεργοποίηση αμυντικών ομοιοστατικών μηχανισμών
  • Μειωμένη απορρόφηση ασβεστίου λόγω έλλειψης βιταμίνης D
  • Μαζική απώλεια μετάλλων από τον οργανισμό
  • Ατροφία του μυοκαρδίου (που είναι ο μυς της καρδιάς) και αρρυθμίες
  • Κίνδυνος για τη ζωή
  • Συνδυασμών όλων των προηγούμενων παρενεργειών

Τί πρέπει να θυμάστε

  • Θα πρέπει να είστε επιφυλακτικοί σε οτιδήποτε σας προτείνουν που εμπεριέχει αποκλεισμό ομάδων τροφίμων (εκτός κι αν υπάρχει πρόβλημα υγείας).
  • Να ελέγχετε το πτυχίο του ειδικού που επισκέπτονται.
  • Το ότι δεν υπάρχουν μαγικές δίαιτες.
  • Όσο πιο πολύ απέχει η δίαιτα από την καθημερινότητα μας τόσο πιο γρήγορα θα σταματήσει να εφαρμόζεται και θα επανακτηθεί το βάρος που χάθηκε.
  • Η απώλεια βάρους δυστυχώς δεν αποτελεί απόδειξη ότι η μέθοδος που ακολουθούμε είναι σωστή.
  • Η σωστή δίαιτα δεν προτείνει στερήσεις και ακραίες διατροφικές συμπεριφορές.
  • Ειδικός για σχεδιασμό εξατομικευμένης διατροφής είναι ο Διαιτολόγος (δεν εφαρμόζουμε δίαιτες από μη ειδικούς όσο αξιόπιστοι κι αν μας φαίνονται ή όσο αναγνωρίσιμοι κι αν είναι).

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ