Γιατί το στρες προκαλεί κούραση και νύστα

Είναι σύνηθες φαινόμενο όσοι βιώνουν έντονο στρες να νιώθουν κούραση και την ανάγκη να κοιμηθούν.

Οι ειδικοί μοιράζονται κάποιες από τις θεωρίες τους σχετικά με τα αίτια που οδηγούν σε αυτή την κούραση, η οποία πολλές φορές «παραλύει» αυτόν που τη βιώνει.

Όπώς αναφέρει στο HuffPost UK ο Ντέιρντρε Κονρόι, διευθυντής της κλινικής για διαταραχές ύπνου, Behavioral Sleep Medicine Clinic στο Μίσιγκαν, το στρες επηρεάζει τον κύκλο του ύπνου.
«Οταν είμαστε πολύ αγχωμένοι, η ροή και η ποιότητα του ύπνου μας, μπορεί να διαταραχθεί. Ισως δεν μπορούμε να αποκοιμηθούμε γρήγορα, ή ξυπνάμε συχνά μέσα στη νύχτα» λέει ο Κονρόι.
«Ενα τέτοιο μοτίβο ύπνου, ευνοεί το αίσθημα της κούρασης την άλλη μέρα», συνεχίζει.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το άγχος δεν σταματάει να μας επηρεάζει την ώρα που κοιμόμαστε. Ενώ υπό άλλες περιστάσεις θα κοιμόμασταν βαθιά, το άγχος αυξάνει την διάρκεια του ελαφρύ ύπνου και δεν μας αφήνει να «βυθιστούμε». Συνεπώς, στερούμαστε μεγάλο μέρος του βαθύ ύπνου.

O ύπνος αποτελεί έναν μηχανισμό «άμυνας» στο στρες.
Οταν είμαστε πολύ αγχωμένοι, η ροή και η ποιότητα του ύπνου μας μπορεί να διαταραχτεί.
Επιπλέον, το στρες είναι ο συνήθης «ύποπτος» για την αϋπνία.
«Το εκτεταμένο στρες ”κατακλύζει” το μυαλό μας με πολλές σκέψεις και οδηγεί στην υπερανάλυση. Γι′ αυτο, δυσκολευόμαστε να χαλαρώσουμε» λέει ο Αρικ Πράθερ, καθηγητής στο Τμήμα Ψυχιατρικής και Νευρολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας.

Η υπερβολική κόπωση συχνά εμποδίζει τους ανθρώπους με άγχος να ανταπεξέλθουν στις καθημερινές δραστηριότητες. Πως εξηγείται, όμως αυτό;
«Οταν βρισκόμαστε σε διαρκή εγρήγορση και υπερένταση, χάνεται ενέργεια. Ο οργανισμός χρησιμοποιεί τη νύστα για να μας ειδοποιήσει ότι πρέπει να την αναπληρώσουμε» τονίζει ο Πράθερ.

Κάποιες φορές η νοητική δραστηριότητα είναι πιο κουραστική από την σωματική.
Επίσης, ο ύπνος αποτελεί έναν μηχανισμό «άμυνας» στο στρες. Λειτουργεί ως «διάλειμμα» από αυτή την δυσάρεστη πραγματικότητα.
«Πολλοί επιλέγουν να κοιμηθούν, διότι δεν αντέχουν το άγχος και αυτή μοιάζει να είναι η μόνη λύση» λέει ο Πράθερ και προσθέτει πως ο ύπνος σε τέτοιες περιπτώσεις ίσως γίνει και «συνήθεια».
Τέλος, ο ύπνος ανακουφίζει το μυαλό, γιατί ξεκαθαρίζει τις σκέψεις. Ξεχωρίζει τις σημαντικές και επείγουσες από τις ανούσιες και, όταν ξυπνάμε, έχουμε καλύτερη επίγνωση του τι μας συμβαίνει και πως πρέπει να πράξουμε.

Πως να αντιμετωπίσετε τη νύστα που προέρχεται από το άγχος

Πηγαίνετε στον γιατρό
Πρώτα απ′ όλα, θα πρέπει να σιγουρευτούμε ότι η «ανεξήγητη» κόπωση και νύστα μας προέρχεται από το άγχος.
Αυτό θα γίνει με εξετάσεις αίματος για να αποκλειστεί κάποια παθολογική αιτία και επίσκεψη στον γιατρό.

Αλλάξτε διατροφή και γυμναστείτε
Αν δεν γυμνάζεστε συστηματικά και καταναλώνετε τρόφιμα υψηλά σε ζάχαρη και υδατάνθρακες, η ενέργειά σας θα μειώνεται. Επίσης μην ξεχνάτε να πίνετε πολύ νερό.

Κάντε κάτι χαλαρωτικό
Αφιερώστε λίγα λεπτά της μέρας σε κάτι που σας χαλαρώνει, όπως μασάζ ή μια βόλτα στη φύση. Αυτό, θα σας βοηθήσει να αποφύγετε την σύγχυση και τις αδιέξοδες σκέψεις.

Φροντίστε να ξεκουράζεστε
Μην αγνοείτε τα σημάδια κόπωσης που σας δίνει το σώμα σας. Δεν αισθανόμαστε καλύτερα όταν πιέζουμε τον εαυτό μας, αλλά το αντίθετο. Κάνετε μικρά διαλείμματα μέσα στη μέρα και μετά να επιστρέφετε δριμύτεροι στην δραστηριότητά σας.
Τα σύντομα διαλείμματα σας βοηθούν να κάνετε τη δουλειά σας πιο γρήγορα – από το να πηγαίνετε «σερί», γιατί το μυαλό ξεκουράζεται.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ