food

Ποιες τροφές σταματούν τον χρόνο

Το δέρμα μας είναι το όργανο που καθρεφτίζει τη γενικότερη υγεία και ευεξία του σώματός μας. Είναι και αυτό όμως, που αποτυπώνει πρώτο τα σημάδια του χρόνου. Στη σύγχρονη κοινωνία μας η αντιγήρανση μας απασχολεί αρκετά, καθώς οι ρυτίδες και η γήρανση έχουν αντίκτυπο στην ψυχολογία μας, την εργασία μας και τις κοινωνικές μας συναναστροφές. Όμως πλέον, διατροφή και αντιγήρανση πάνε παρέα.

Πού οφείλεται η γήρανση του δέρματος;

Η δερματική γήρανση οφείλεται αρχικά σε ενδογενείς παράγοντες, δηλαδή παράγοντες που το ίδιο το σώμα μας δημιουργεί. Οι ελεύθερες ρίζες (ROS), δημιουργούνται στο σώμα μας, επιτίθενται, δημιουργούν φλεγμονές και καταστρέφουν πολλές κυτταρικές δομές. Ανάμεσα σε αυτές και το δέρμα μας.

Οι ορμονικές μεταβολές, κυρίως στην εμμηνόπαυση, συμβάλλουν στη μείωση της παραγωγής κολλαγόνου. Ταυτόχρονα όμως η γήρανση είναι στο DNA μας. Τα χρωμοσώματα γερνούν με το πέρασμα του χρόνου, καθώς μειώνεται το μήκος ενός συγκεκριμένου κομματιού τους. Παράλληλα η ύπαρξη ασθενειών οδηγούν επίσης στην καταστροφή του κολλαγόνου. Αυτές είναι ο διαβήτης ή η αυξημένη γλυκόζη στο αίμα.

Οι εξωτερικοί παράγοντες που ευνοούν την γήρανση του δέρματος είναι η έκθεση στον ήλιο με βαρύτητα 80%. Άλλοι παράγοντες είναι το κάπνισμα, η κακή διατροφή, το ψυχολογικό στρες και η σωματική καταπόνηση.

woman

Τα σημάδια της γήρανσης

Το δέρμα χάνει τον όγκο του και εμφανίζει απώλεια ελαστικότητας, αφυδάτωση, χαλάρωση, ρυτίδες, δυσχρωμίες , ευρυαγγείες, υπερκερατώσεις . Η γήρανση και η χαλάρωση είναι πολύ φανερή στα βλέφαρα, τις παρειές και το λαιμό.

Ο ρόλος της διατροφής για τη διατήρηση της νεότητας

Η καλή και ισορροπημένη διατροφή, μιλώντας πάντα για τις επιλογές που κάνουμε στο σπίτι και την καθημερινότητά μας, συμβάλλουν αποδεδειγμένα στην αντιγήρανση του δέρματος αλλά και του σώματός μας. Διατροφή και αντιγήρανση είναι ένας δυνατός συνδυασμός.

Τι είναι ωφέλιμο να επιλέγουμε;

Βιταμίνη C: έχει αντιοξειδωτική δράση και ευνοεί την σύνθεση του κολλαγόνου. Βρίσκεται άφθονη στα φρούτα και τα λαχανικά, όπως μάνγκο, πορτοκάλια, μανταρίνια, λεμόνια, δαμάσκηνα, πιπεριές ,μπρόκολο.

Βιταμίνη Ε: Έχει αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση. Προστατεύει το κολλαγόνο και τις κυτταρικές μεμβράνες. Μειώνει τις αρνητικές επιδράσεις του ήλιου στο δέρμα. Βρίσκεται άφθονη σε φυτικά έλαια, ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς και σπόρους.

Καροτενοειδή: Προστατεύουν από τις επιδράσεις του ήλιου και έχουν αντιοξειδωτική δράση. Στην οικογένεια αυτή ανήκει η βιταμίνη Α που βρίσκεται στα καρότα, την κολοκύθα, το μάνγκο, τη παπάγια, το συκώτι, τα αυγά, το γάλα, το τυρί, τα ψάρια. Το Β καροτένιο βρίσκεται στα βερίκοκα, λάχανο, ντομάτα, καρπούζι, μάνγκο. Η ασταξανθίνη βρίσκεται στη μαγιά, τις γαρίδες, τα όστρακα, τον σoλομό ενώ το λυκοπένιο, στη ντομάτα, καρότα, παπάγια, πεπόνι.

Πολυφαινόλες: Έχουν ισχυρή αντιοξειδωτική δράση και βρίσκονται στον καφέ, το τσάι, τη σοκολάτα, το κόκκινο κρασί.

Το συνένζυμο Q10, παίρνει μέρος σε πολλές μεταβολικές διαδικασίες, είναι αντιοξειδωτικό και βρίσκεται στο σολομό, τόνο, συκώτι, σόγια, ξηρούς καρπούς, σπανάκι.

Προβιοτικά: Ενισχύουν τη φυσική άμυνα του σώματος και βρίσκονται στα προϊόντα με προβιοτικές καλλιέργειες και στα γιαούρτια με πέτσα.

Ω3 και ιχθυέλαια: Έχουν αντιφλεγμονώδη δράση και βρίσκονται στα λιπαρά ψάρια όπως η τσιπούρα, ο σολομός, ο τόνος, η σαρδέλα.

Ελαιόλαδο: Τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα που βρίσκονται άφθονα στο ελαιόλαδο (MUFA), σχετίζονται με χαμηλά επίπεδα γήρανσης από την ηλιακή ακτινοβολία.

Φυτικές ίνες: Οι έρευνες δείχνουν ότι οι άφθονες φυτικές ίνες συμβάλλουν στην προστασία της γήρανσης των χρωμοσωμάτων και του μήκους τους.

Ρίγανη, η κανέλλα, το σκόρδο και το Ginger έχει αποδειχθεί ότι προστατεύουν την δομή του κολλαγόνου αλλά και άλλων πρωτεϊνών από την υψηλή γλυκόζη στο αίμα.

Ο κουρκουμάς είναι ένα ινδικό μπαχαρικό με ισχυρές αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις δράσεις.

Το μυστικό

Οι περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι η ισορροπημένη διατροφή βασισμένη στη Μεσογειακή δίαιτα είναι ιδανική. Αυτό συμβαίνει γιατί είναι άφθονη σε φρούτα, λαχανικά και φυτικές ίνες. Η διατήρηση φυσιολογικού βάρους σώματος όταν συνδυάζονται με άσκηση και καλή ψυχολογία, είναι σύμμαχοί μας στην αντιγήρανση του δέρματος και του σώματός μας.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ