Πώς συνδέονται η ψυχική υγεία και η διατροφή;

Καθώς οι έρευνες δείχνουν ότι είμαστε κυριολεκτικά αυτό που τρώμε, νέα μελέτη αποδεικνύει ότι αυτό που τρώμε επηρεάζει και αυτό που γινόμαστε. Επομένως, το μυστικό για μια ζωή που χαρακτηρίζεται από καλή διανοητική λειτουργία, καλή διάθεση και αυξημένη αυτοεκτίμηση ίσως βρίσκεται στο πιάτο μας.

Δείτε πώς η υγιεινή διατροφή μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη ψυχική υγεία.

1. Βελτιώνει τη διάθεση

Η αισιοδοξία και η βελτιωμένη διάθεση οδηγούν σε μεγαλύτερη δημιουργικότητα, αυξημένη αποδοτικότητα και υψηλή ενέργεια. Ο σίδηρος, το φολικό οξύ και η θειαμίνη είναι σημαντικά θρεπτικά συστατικά που είναι άρρηκτα συνυφασμένα με τη διάθεση. Πιο συγκεκριμένα, ο σίδηρος συμβάλλει στη σταθεροποίηση της διάθεσης. Καταναλώνοντας τροφές πλούσιες σε σίδηρο, όπως το κρέας, το μπρόκολο, τα θαλασσινά και τους κρόκους από τα αυγά, αυξάνεται η ενέργειά μας. Αντίθετα, συστήνεται ο περιορισμός τροφών, όπως η ζάχαρη, η καφεΐνη, το αλκοόλ και τα επεξεργασμένα δημητριακά, για να διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα η θετική διάθεση.

2. Ενισχύει την ενέργεια

Αν η υγιεινή διατροφή αποτελεί καθημερινή συνήθεια, τότε η αποδοτικότητα και η ενέργεια εκτοξεύονται. Οι ειδικοί στο Harvard Medical School προτείνουν μια ισορροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει μη επεξεργασμένους υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λιπαρά, με έμφαση στα λαχανικά, στα προϊόντα ολικής άλεσης και στα υγιεινά λίπη.

Η κατανάλωση υγιεινών σνακ, όπως οι ξηροί καρποί, τα φρούτα, το γιαούρτι και το τυρί με χαμηλά λιπαρά αποτελούν ένα γρήγορο energy boost για κάθε στιγμή της ημέρας. Επίσης, η πρόσληψη επαρκούς ποσότητας νερού και η μετριοπαθής κατανάλωση καφεΐνης και ζάχαρης συμβάλλουν στη διαχείριση των επιπέδων ενέργειας.

3. Περιορίζει τις πιθανότητες κατάθλιψης

Έρευνες δείχνουν ότι η έλλειψη της βιταμίνης B12, του σιδήρου και του ασβεστίου συχνά ευθύνεται για ήπιες περιπτώσεις κατάθλιψης και άγχους. Σε μια έρευνα πάνω στη σχέση της διατροφής και των ψυχικών διαταραχών, που δημοσιεύτηκε από το National Institutes of Health, οι ερευνητές ανέφεραν σχετικά: “Αν παρατηρήσουμε καλύτερα τη διατροφή των ασθενών με κατάθλιψη, είναι αξιοπρόσεκτο το γεγονός ότι η διατροφή τους δεν είναι επαρκής. Κάνουν κακές διατροφικές επιλογές, καταναλώνοντας τρόφιμα που ενισχύουν την κατάθλιψη.” Η έρευνα κατέγραψε τις πιο κοινές διατροφικές ελλείψεις που παρατηρούνται σε ασθενείς με ψυχικές διαταραχές, οι οποίες είναι: τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, οι βιταμίνες Β, τα μεταλλικά στοιχεία και τα αμινοξέα. Όλα αυτά τα συστατικά είναι πρόδρομοι των νευροδιαβιβαστών.”

Το 2016, σε μια έρευνα σχετικά με τη σχέση διατροφής και ψυχικής διάθεσης, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μια δίαιτα με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα κατάθλιψης και εξάντλησης. Μια δίαιτα με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη περιλαμβάνει πολλούς επεξεργασμένους υδατάνθρακες, όπως αυτοί που βρίσκονται στα αναψυκτικά, στα γλυκά, στο λευκό ψωμί και τα μπισκότα. Αντίθετα, τα λαχανικά, τα φρούτα και οι καρποί έχουν χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη.

4. Βελτιώνει τη γνωστική λειτουργία

Η υγιεινή διατροφή μπορεί να αποτρέψει την άνοια και την πνευματική παρακμή. Μία έρευνα του 2015 για την επίδραση της σωματικής άσκησης και της διατροφής στη γνωστική λειτουργία εντόπισε τα θρεπτικά στοιχεία και τρόφιμα που θωρακίζουν τον εγκέφαλο: βιταμίνη D, C & E, ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, φλαβονοειδή και πολυφαινόλες, ψάρια.

5. Χτίζει υψηλή αυτοεκτίμηση

Μια υγιής εικόνα του σώματος ξεκινά από την υγιεινή διατροφή. Η αυτοεκτίμηση ξεκινά από το σώμα μας. Αφού το μυαλό και το σώμα αποτελούν μια οντότητα, η ομαλή, συντονισμένη λειτουργία των μερών του σώματος και της χημείας του εγκεφάλου παρέχουν τα θεμέλια για μια έμφυτη αίσθηση ευεξίας.

Όταν αναζητάμε έναν τρόπο να βελτιώσουμε τη διάθεση μας, να βρούμε περισσότερη ενέργεια, να μειώσουμε την ήπια κατάθλιψη ή το άγχος, να αποκτήσουμε πιο ισχυρές πνευματικές ικανότητες και να αισθανόμαστε καλά με τον εαυτό μας, μια υγιεινή διατροφή μπορεί να μας βοηθήσει να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες και να απολαύσουμε μια πιο γεμάτη, πιο ευτυχισμένη και πιο ολοκληρωμένη ζωή.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ