milk

Φυτικό γάλα: ποια είναι η καλύτερη επιλογή;

Είτε είστε vegetarian, είτε vegan, είτε παρουσιάζετε δυσανεξία στη λακτόζη, μάθετε τα πάντα για το φυτικό γάλ που επιλέγετε και κατά πόσο σας ωφελεί.

Φυτικό γάλα

Τα φυτικά γάλατα είναι ροφήματα χαμηλά σε θερμίδες καθώς συνήθως δεν ξεπερνούν τις 60kcal ανά 100ml προϊόντος. Αρκετά είναι εμπλουτισμένα με απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για τον οργανισμό, όπως πηγή ασβεστίου και βιταμίνης D, καθοριστικά συστατικά για την υγεία των οστών μικρών και μεγάλων, αλλά και βιταμίνης Β12 – μία βιταμίνη που συνήθως βρίσκεται σε ελάχιστες ποσότητες στη διατροφή ανθρώπων που περιορίζουν τα προϊόντα ζωικής προέλευσης. Σημαντικό τους προτέρημα είναι ότι έχουν πολύ μικρή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά ενώ αντίθετα περιέχουν τα ωφέλιμα πολυακόρεστα ω3 και ω6 λιπαρά οξέα που έχουν και οι αντίστοιχοι ξηροί καρποί απ’ όπου προέρχονται.

Γάλα αμυγδάλου

Τα κυριότερα συστατικά αυτού του γάλακτος είναι τα αμύγδαλα και το νερό, τα οποία είναι εύκολα αφομοιώσιμα και ωφέλιμα για τον οργανισμό. Από τη μία, τα αμύγδαλα περιέχουν υγιεινά λιπαρά και μεταλλικά στοιχεία, όπως ασβέστιο και σίδηρο. Παρόλα αυτά, το γάλα αμυγδάλου περιέχει ελάχιστη ποσότητα πρωτεΐνης, οπότε η επιλογή αυτή δεν ενδείκνυται σίγουρα για άτομα που γυμνάζονται σε συστηματική βάση. Επίσης, συνήθως περιέχει καραγενάνη (carrageenan), ένα συντηρητικό, το οποίο δυσκολεύει την διαδικασία της πέψης και μπορεί να προκαλέσει φούσκωμα. Επομένως, προσπαθήστε να βρείτε ένα γάλα αμυγδάλου που να μην περιέχει το συγκεκριμένο συντηρητικό.

Γάλα βρώμης

Είναι το νέο kid on the block και θεωρείται το πιο ωφέλιμο από όλες τις επιλογές που έχετε στα γαλακτοκομικά προϊόντα. Η γεύση του είναι ονειρεμένη, κάτι που κάνει πολλούς ανθρώπους να τρελαίνονται μαζί του, ενώ η πρωτεϊνική του αξία βρίσκεται στα ύψη. Plus, είναι ιδανική επιλογή για όσους είναι αλλεργικοί στους ξηρούς καρπούς. Το γάλα βρώμης, όμως, μπορεί να προκαλέσει την αίσθηση φουσκώματος, οπότε όσοι έχετε δυσανεξία στη λακτόζη, καλό είναι να ψάχνετε ένα προϊόν που να παρασκευάζεται από gluten-free βρώμη. Επίσης, διαθέτει ως πρόσθετο συστατικό το κραμβέλαιο, το οποίο περιέχει με τη σειρά του μεγάλες ποσότητες ουρικού οξέως.

Γάλα καρύδας

Όπως και το coconut oil, το γάλα καρύδας εμπεριέχει υγιεινά λιπαρά. Ακόμη, είναι πλούσιο σε βιταμίνη B και μεταλλικά στοιχεία, όπως σίδηρο και ασβέστιο. Είναι το πιο κρεμώδες είδος γάλακτος, γι’ αυτό και μπορείτε να το προσθέσετε στον καφέ σας ή και στη σοκολάτα σας για έξτρα γεύση. Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στη ζαχαροπλαστική. Αξίζει να αναφερθεί όμως, ότι αυτά τα λιπαρά έχουν και πολλές θερμίδες και ζάχαρη, οπότε εάν αγοράζετε γάλα καρύδας σε συσκευασία αλουμινίου, φροντίστε να καταναλώνετε μικρή ποσότητα από αυτό. Αντίθετα, το γάλα καρύδας σε χάρτινη συσκευασία περιέχει περισσότερο νερό και άρα η ποσότητα ζάχαρης είναι λιγότερη.

Γάλα σόγιας

Παίρνει τη νίκη, όταν πρόκειται για την ποσότητα πρωτεΐνης που διαθέτει και πολλοί το προτιμούν λόγω της πιο παχύρρευστης υφής του -συγκριτικά με το γάλα που φτιάχνεται από ξηρούς καρπούς. Η σόγια, ωστόσο, αποτελεί ένα περίπλοκο συστατικό και πρέπει να γνωρίζετε, ότι σχεδόν όλη η ποσότητα σόγιας που καλλιεργείται στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι genetic modified. Αναζητήστε, λοιπόν, ένα γάλα σόγιας από οργανικές πηγές, εάν λατρεύετε την γεύση του και χρειάζεστε ταυτόχρονα και την πρωτεΐνη του.

Γάλα ρυζιού

Θεωρείται ως η πιο παλιά έκδοση φυτικού γάλακτος συγκριτικά με τις παραπάνω εναλλακτικές. Είναι το γάλα που χωνεύεται πιο εύκολα και εξασφαλίζει πολλές θρεπτικές αξίες, ιδιαίτερα όταν είστε άρρωστοι και το έχετε ανάγκη. Είναι, επίσης, ιδανικό για εκείνους που ταλαιπωρούνται από τη γαστρίτιδα ή από οξέα στο στομάχι. Ωστόσο, είναι χαμηλό σε πρωτεϊνική αξία και μεταλλικά στοιχεία και πλούσιο σε υδατάνθρακες. Plus, είναι πιο άγευστο από τα προηγούμενα, οπότε εάν θέλετε τη γεύση στο ρόφημά σας, δεν ενδείκνυται για εσάς.

Το μυστικό

Καταναλώστε τα σκέτα σαν ένα δροσιστικό και θρεπτικό σνακ ή απολαύστε τα μαζί με δημητριακά ολικής αλέσεως στο πρωινό σας.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ