pregnancy

Μπορείτε να προστατεύσετε τη γονιμότητά σας από τη γήρανση;

Δεν είστε έτοιμοι να κάνετε ακόμα παιδί, αλλά φοβάστε ότι μετά θα είναι αργά; Αν και δεν μπορείτε να γυρίσετε το χρόνο πίσω, υπάρχουν πράγματα που μπορείτε να κάνετε τώρα για να αυξήσετε τις πιθανότητες να συλλάβετε όταν έρθει η ώρα.

«Μα φυσικά και θέλω παιδιά…. Θέλω να κάνω τρία», δήλωσε τις προάλλες μια φίλη μου, καθώς καθόμασταν για ποτό για να γιορτάσουμε τα 36α γενέθλιά της. «Απλώς όχι ακόμα. Πρώτα, πρέπει να βρω μια δουλειά και μετά θα πρέπει να μετακομίσουμε». Όπως πολλές από τις φίλες μου που δεν έχουν κάνει ακόμη παιδιά συχνά περιγράφουν λεπτομερώς τα όνειρά τους για τη μητρότητα. Αν, όμως, τις ρωτήσεις πότε σχεδιάζουν να κάνουν το βήμα της εγκυμοσύνης, το πιο συγκεκριμένο που μπορούν να πουν είναι «κάποτε…».

Τι συμβαίνει με τη γονιμότητα
Αν ανατρέξουμε στη δεκαετία του ’60, η μέση γυναίκα ήταν παντρεμένη στα 22 κι έκανε το πρώτο της παιδί στα 23. Έκτοτε, το βήμα της απόκτησης μωρού πηγαίνει όλο και πιο μετά – η μέση ηλικία που αποκτά σήμερα η γυναίκα το πρώτο της παιδί είναι 30+, με πολλές να περιμένουν πολύ περισσότερο. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι είναι καιρός να δούμε τι πραγματικά συμβαίνει με τη γονιμότητα. Μάλιστα, ένας μεγάλος αριθμός γεννήσεων από μεγαλύτερες μητέρες είναι αποτέλεσμα ωαρίων ή σπερματοζωαρίων από δότες, αλλά επειδή πολλά ζευγάρια επιλέγουν να το κρατήσουν κρυφό, οι ειδικοί πιστεύουν ότι οι γυναίκες άνω των 30 και των 40 καθησυχάζονται από μια ψευδή αίσθηση ασφάλειας και γίνονται υπερβολικά αισιόδοξες για τα γόνιμα χρόνια που έχουν ακόμα μπροστά τους. Ελάχιστες συνειδητοποιούν ότι οι επιλογές που κάνετε τώρα μπορεί να έχουν τεράστιο αντίκτυπο στις μελλοντικές πιθανότητές σας να αποκτήσετε παιδί. «Βιολογικά, η ιδανική ηλικία για τεκνοποίηση είναι μεταξύ 20 και 30», λένε οι ειδικοί. «Η καθυστέρηση μετά από αυτή την περίοδο σχετίζεται με την υπογονιμότητα και, αν όντως μείνετε έγκυος, διατρέχετε αυξημένο κίνδυνο επιπλοκών και αποβολής».

Μπορείτε να ξεγελάσετε το βιολογικό σας ρολόι;
Τι γίνεται, όμως, αν απλώς δεν είστε έτοιμες να κάνετε ακόμα παιδιά; Υπάρχεις κάτι που μπορείτε να κάνετε για να προστατεύσετε τα ωάριά σας από τη γήρανση μέχρι να είστε έτοιμες; Δεν μπορείτε να κοροϊδέψετε τη βιολογία αλλά υπάρχουν κάποια στοιχεία που μπορείτε να επηρεάσετε. Και αν επικεντρωθείτε σε αυτά τα στοιχεία πριν έρθει η ώρα να κάνετε οικογένεια, μπορεί να αυξήσετε τις πιθανότητές σας να κάνετε παιδιά αργότερα. Δειτε πώς να εφαρμόσεις το σχέδιο δράσης για την ενίσχυση της γονιμότητάς σας.

Μιλήστε με τη μαμά σας
Το πιο σημαντικό που πρέπει να κάνετε όταν αξιολογείτε τη γονιμότητά σας είναι να ρωτήσετε τη μητέρα σας πότε μπήκε στην εμμηνόπαυση. Κι επειδή τα γονίδια παίζουν ρόλο, πιθανότατα θα μπείτε κι εσείς στην εμμηνόπαυση στην ίδια πάνω-κάτω ηλικία με τη δική της. Επειδή κάποιες γυναίκες μπορούν να συλλάβουν από τα 35 μέχρι τα 40, δε σημαίνει ότι μπορούν όλες. Αν, λοιπόν, εκείνη μπήκε στην εμμηνόπαυση νωρίς, στα 45 ας πούμε, τότε είναι πιθανό να συμβεί το ίδιο και σ’ εσάς – και αυτό σημαίνει ότι πριν τα 35 ακόμα η γονιμότητά σας θα αρχίσει να φθίνει και ίσως να είστε κοντά στο να χάσετε το τρένο, όσον αφορά την απόκτηση παιδιών. Μια δανέζικη έρευνα υποστηρίζει ότι οι γυναίκες έχουν σημαντική πτώση της γονιμότητας δέκα χρόνια πριν την εμμηνόπαυση. Κι όταν κάνετε τους υπολογισμούς βάσει της μητέρας σας, να θυμάστε ότι δεν πρέπει να σκεφτείτε μόνο τη σύλληψη του πρώτου σας παιδιού αλλά και του τελευταίου.

Κόψτε το κάπνισμα
Ιδού ένα σοκαριστικό στοιχείο για τη γονιμότητα: αν καπνίζετε, μπορεί να μπείτε στην εμμηνόπαυση δύο χρόνια νωρίτερα από τη μέση μη καπνίστρια. Αν, όμως, κόψετε το τσιγάρο μια και καλή, ίσως να μπορέσετε να αντιστρέψετε τη βλάβη. Νέες μελέτες υποστηρίζουν ότι ενώ οι γυναίκες που δεν έχουν καπνίσει ποτέ έχουν τους καλύτερους ορμονικούς δείκτες γονιμότητας, οι γυναίκες που είναι πρώην καπνίστριες έχουν καλύτερα επίπεδα από εκείνες που καπνίζουν ακόμα. Θα χρειαστούν όμως μερικά χρόνια για να επανέλθει στο κανονικό η γονιμότητά σας, γι’ αυτό όσο νωρίτερα αποφασίσετε να κόψετε αυτή τη συνήθεια, τόσο το καλύτερο. Και μην αφήσετε το έτερον ήμισυ να πιστεύει ότι αυτό είναι μονόπλευρο. Το παθητικό κάπνισμα έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τις πιθανότητές σας να μείνετε έγκυος, ενώ το κάπνισμα μειώνει την κινητικότητα του σπέρματός του, επηρεάζοντας τη δική του γονιμότητα.

Καταμετρήστε τις περιόδους σας
Μία από τις βασικές ενδείξεις της καλής γονιμότητας είναι ο κανονικές εμμηνορροϊκός κύκλος, με τις περιόδους σου να λειτουργούν σαν ρολόι. Αν ο κύκλος σας δεν είναι έτσι ή αλλάξει ξαφνικά, μην το αγνοείτε. Πηγαίνετε στο γυναικολόγο σας και διευθέτηστέ το όσο νωρίτερα γίνεται.

Μείνετε μακριά από τα ΣΜΝ
Μπορεί να σας φαίνονται παθήσεις της «νεότητας», αλλά πάνω από 13.000 γυναίκες άνω των 25 προβάλλονται με χλαμύδια κάθε χρόνο – αύξηση 73% σε σχέση με 10 χρόνια πριν. Τα χλαμύδια, που είναι σήμερα η σεξουαλικά μεταδιδόμενη μόλυνση μπορεί να φράξουν τις ωαγωγούς σάλπιγγες, εμποδίζοντας τα ωάριά σας να φτάσουν στη μήτρα, ή να οδηγήσουν σε επικίνδυνη εξωμήτριο κύηση αν ένα γονιμοποιημένο ωάριο εμφυτευθεί έξω από τη μήτρα. Είναι επίσης μια από τις κύριες αιτίες φλεγμονώδους νόσου της πυέλου, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε υπογονιμότητα. Το κακό είναι ότι μπορεί να μην ξέρετε ότι έχετε χλαμύδια, γιατί συχνά δεν υπάρχουν συμπτώματα, γι’ αυτό φροντίστε να εξετάζεστε συχνά ώστε να τα αντιμετωπίσετε πριν γίνουν πρόβλημα.

Χαλαρώστε
Όταν είστε στρεσαρισμένοι, ο οργανισμός σας εκκρίνει την ορμόνη προλακτίνη. Είναι η ίδια που παρεμβαίνει στην παραγωγή ωαρίων στις θηλάζουσες γυναίκες, εμποδίζοντάς τες να κάνουν άλλο παιδί αμέσως. Ένα πρόγραμμα χωρίς παύση σημαίνει ότι οι ορμόνες σας δεν έχουν καμία ελπίδα. Αν και το να αποφεύγετε το στρες δε θα κάνει το βιολογικό σας ρολόι να πάει πιο αργά, η εκμάθηση τεχνικών χαλάρωσης θα αποτελέσουν πλεονέκτημα όταν έρθει η ώρα να συλλάβετε.

 

Το μυστικό

Και όταν αποφασίσετε ότι ήρθε η ώρα…Διασκεδάστε! Πετάξτε το ημερολόγιο, σταματήστε να μετράτε τις μέρες του κύκλου σας και μην κάνετε σεξ επειδή είστε σε γόνιμες μέρες. Κάντε σεξ μέρα παρά μέρα, εκτός από τις ημέρες της περιόδου σας.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ