Είναι η ομοκυστείνη η νέα χοληστερίνη;

Εκτός από την υπέρταση, την αύξηση των λιπιδίων του αίματος (π.χ. χοληστερόλη, τριγλυκερίδια), τον σακχαρώδη διαβήτη, την παχυσαρκία, το κάπνισμα κ.ά., ως νέος ανεξάρτητος παράγοντας κινδύνου για καρδιαγγειακή νόσο έχουν αναγνωριστεί και τα υψηλά επίπεδα ομοκυστεΐνης στο αίμα (υπερομοκυστεϊναιμία).

Τι είναι η ομοκυστείνη;

Η ομοκυστεΐνη είναι ένα υποπροϊόν του αμινοξέος της μεθειονίνης, η οποία βρίσκεται φυσικά σε τρόφιμα και στο σώμα σας. Αν οι συμπαράγοντες είναι παρόντες, θα μετατραπεί τελικά σε κυστεΐνη και άλλες ευεργετικές ενώσεις. Εάν οι συμπαράγοντες λείπουν, θα δημιουργήσουν τοξικά επίπεδα που δημιουργούν ελεύθερες ρίζες που αυξάνουν τον τραυματισμό στα τοιχώματα των αρτηριών, και επιταχύνουν την οξείδωση και τη συσσώρευση της χοληστερόλης στα αιμοφόρα αγγεία θέτοντας τις βάσεις για καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικό επεισόδιο.

Πως η ομοκυστεΐνη μπορεί να προκαλέσει βλάβη;

Η ομοκυστεΐνη πυροδοτεί μια επικίνδυνη αλυσίδα διαδικασιών που ερεθίζουν την εσωτερική επένδυση των αρτηριών και των φλεβών. Τελικά, το εσωτερικό των αρτηριών και των φλεβών γίνεται τραχύ αντί ομαλό. Δεδομένου ότι προσβάλλονται από ασθένειες, το εσωτερικό αρτηριακό τοίχωμα πυκνώνει και οδηγεί σε αρτηριοσκλήρυνση. Τα επιθηλιακά κύτταρα του πολλαπλασιάζονται στις αρτηρίες και συνδυάζονται με πρωτεΐνες και λιπίδια σε μια μάζα που ονομάζεται αθηρωματική πλάκα. Οι αθηρωματικές πλάκες είναι συνήθως το πρώτο σημάδι της καρδιαγγειακής νόσου. Με τον καιρό, οι πλάκες συγκεντρώνουν τη χοληστερόλη και το λίπος, και τέλος γίνεται αθηρώματα. Τα αθηρώματα στρεβλώνουν τα τοιχώματα της αρτηρίας, επιτρέποντας την ασβεστοποίηση. Όταν ένα αθήρωμα μπλοκάρει το αίμα προς την καρδιά, αυτό αναφέρεται ως καρδιακή προσβολή. Όταν μπλοκάρει το αίμα προς τον εγκέφαλο, είναι ένα εγκεφαλικό επεισόδιο. Επιπλέον, αναφέρθηκε πρόσφατα ότι η ομοκυστεΐνη παρεμβαίνει στην παραγωγή του νιτρικού οξειδίου, μια ουσία που μειώνει την ικανότητα των αιμοφόρων αγγείων να διαστέλλονται, ή να επεκτείνονται, το οποίο συμβάλλει επίσης στον κίνδυνο καρδιακής προσβολής και εγκεφαλικού επεισοδίου.

Διατροφή και ρύθμιση ομοκυστεΐνης

Το μυστικό για τη διατήρηση της ομοκυστεΐνης σε χαμηλά επίπεδα ­είναι η καθημερινή κατανάλωση 2-3 φρούτων, καθώς και 2 πιάτων λαχανικών πλούσιων σε φυλλικό οξύ και βιταμίνη Β6-, σύμφωνα με την Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία (ΑHA). Όσον αφορά τη λήψη συμπληρωμάτων βιταμινών Β6, Β12 και φυλλικού οξέος, έχει φανεί ότι μειώνουν μεν την τιμή της ομοκυστεΐνης, αλλά αυτό δεν «μεταφράζεται» και σε αντίστοιχη μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου.

Τροφές κατά της ομοκυστεΐνης  

Πλούσιες σε φυλλικό οξύ

Λαχανικά: Σπανάκι, αντίδια, μαρούλι, σπαράγγια, μπρόκολο, κουνουπίδι, μπάμιες, μαϊντανός, κρεμμύδια (φρέσκα και ξηρά), λάχανο, αγκινάρες, καυτερή πράσινη πιπεριά, παντζάρια, σέλερι, σέλινο.

Φρούτα: Παπάγια, πορτοκάλι, φράουλες, αβοκάντο, λεμόνι, ακτινίδια, γκρέιπφρουτ, ανανάς, μανταρίνι, μπανάνα, μάνγκο, βερίκοκο.

Πλούσιες σε Β6

Λαχανικά: Σπανάκι, αβοκάντο, λάχανο, γλυκιές πιπεριές, μπρόκολο, κουνουπίδι, κρεμμύδι, κολοκυθάκια, μπάμιες, μάραθοΦρούτα: Μπανάνα, καρπούζι, πεπόνι, λεμόνι, μούρα, δαμάσκηνα

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ