Γιατί χρειάζεστε διακοπές;

Το καλοκαίρι είναι εδώ – ώρα για οικογενειακές διακοπές και για έναν πιο χαλαρό ρυθμό ζωής.

Αν όμως ανήκετε στην πλειοψηφία, ίσως να μην πάτε διακοπές για γεμίσετε τις μπαταρίες σας, χάνοντας την καλύτερη ευκαιρία μέσα στη χρονιά για να κάνετε “επανεκκίνηση” στον εγκέφαλό σας και να τονώσετε την υγεία του μυαλού σας.

Τι θα σας κοστίσει αν δεν πάτε διακοπές

Ο χρόνος μακριά από τη δουλειά, το σχολείο και το άγχος μιας πολυάσχολης καθημερινότητας είναι ζωτικής σημασίας για να αναζωογονήσετε την υγεία του εγκεφάλου σας. Αρνούμενοι στον εγκέφαλό σας τις διακοπές, μειώνετε την ικανότητά σας να σκέφτεστε δημιουργικά και να διαχειρίζεστε με στρατηγικό τρόπο σύνθετα προβλήματα. Ο εγκέφαλός σας σκέφτεται πιο καθαρά όταν σταματάτε να τρέχετε από τη μία υποχρέωση στην άλλη και βρίσκετε χρόνο για ξεκούραση. Είναι πολύ πιθανό να έχετε βιώσει μια στιγμή επιφοίτησης, όπου σας έρχεται ξαφνικά μια δημιουργική ιδέα ή μια λύση για ένα πρόβλημα που σας ταλαιπωρεί. Τυπικά αυτό συμβαίνει όταν δεν χρησιμοποιείτε τη διανοητική σας ενέργεια για να εστιάζετε στα λάθη του χθες ή να καταμετράτε στα γρήγορα τις υποχρεώσεις σας. Οι επαναστατικές σκέψεις συνήθως συμβαίνουν όταν έχετε αφήσει το μυαλό σας να φαντάζεται και να ταξιδεύει ελεύθερο -μακριά από το πλαίσιο των καθημερινών τριβών- σε ένα διαφορετικό περιβάλλον που δεν θα σας προκαλεί συνεχείς περισπασμούς.

Υπάρχει επιστημονική εξήγηση για αυτό: Τα δίκτυα του εμπρόσθιου λοβού του εγκεφάλου -τα οποία είναι υπεύθυνα για την εκλογίκευση, το σχεδιασμό, τη λήψη αποφάσεων και την κρίση- δουλεύουν για σας με δημιουργικούς τρόπους όταν ο εγκέφαλος είναι ήρεμος και όχι όταν καταβάλετε κάθε προσπάθεια να βρείτε λύση για ένα πρόβλημα. Οι στιγμές της επιφοίτησης αυξάνονται καθώς χαλαρώνει ο εγκέφαλος. Γιατί; Όταν δεν πασχίζετε να επιλύσετε κάτι, ο εγκέφαλος συνδέει τυχαίες ιδέες και τις συγχωνεύει με γνώσεις που ήδη έχετε οδηγώντας σε συναρπαστικές καινούργιες σκέψεις, ιδέες, κατευθύνσεις και πιθανές λύσεις.

Τι πρέπει να κάνετε

Να χαλαρώσετε
Οι διακοπές είναι σημαντικές επειδή το σώμα και ο εγκέφαλός σας δεν είναι φτιαγμένα για να δουλεύουν στην κατάσταση του χρόνιου άγχους που είναι μέρος της ζωής του 21ου αιώνα. Όταν βρίσκεστε σε κατάσταση χρόνιου άγχους, το σώμα σας απελευθερώνει την ορμόνη του άγχους, την κορτιζόλη. Τα υψηλά επίπεδα της κορτιζόλης βλάπτουν τον ιππόκαμπο, την περιοχή του εγκεφάλου που ευθύνεται για τη μάθηση και τη μνήμη. Έτσι το να μειώσετε το άγχος είναι το μυστικό για να μεγιστοποιήσετε την επίδοση του εγκεφάλου σας.
Πως: Έχει αποδειχτεί πως βοηθά στη μείωση του άγχους η άσκηση, η αύξηση της ποσότητας και της ποιότητας του ύπνου, το να περνάτε περισσότερο ποιοτικό χρόνο με παρέα και το να ζείτε νέες περιπέτειες. Όλα αυτά είναι πιο πιθανό να συμβούν όταν είστε σε διακοπές.

Να αποσυνδεθείτε από την τεχνολογία
Ο εγκέφαλός σας χρειάζεται ένα διάλειμμα από τις συσκευές σου. Η ικανότητα να ασχολείστε με πολλά πράγματα ταυτόχρονα -να ελέγχετε ηλεκτρονικά μηνύματα ενώ γράφετε μια αναφορά ή να απαντάτε σε ένα γραπτό μήνυμα ενώ παραβρίσκεστε σε μια συνάντηση- δεν σας κάνει πιο παραγωγικούς, στην πραγματικότητα καθυστερεί τη σκέψη και την απόδοσή σας. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν είναι φτιαγμένος για να εκτελεί δύο καθήκοντα ταυτόχρονα. Πιέζοντας το μυαλό σας να πετάει από το ένα θέμα στο άλλο κουράζεται ο εμπρόσθιος λοβός και μειώνεται η αποτελεσματικότητα και η απόδοσή του. Ο πολύς χρόνος online μπορεί ακόμη και να κάνει τους ανθρώπους να νιώθουν απομονωμένοι, αγχωμένοι και με συμπτώματα κατάθλιψης.
Πως: Σβήστε ή περάστε λιγότερο χρόνο με τις ηλεκτρονικές συσκευές. Μπορείτε να κάνετε μερικά λεπτά διάλειμμα κάθε ώρα, να περνάτε ένα απόγευμα ή ένα βράδυ μακριά από τεχνολογικές παρεμβολές.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ