Ποιο ρόφημα ενισχύει τις καύσεις και βοηθά στην αθλητική απόδοση

Μπορεί ο αγαπημένος μας καφές να είναι ταυτόχρονα ένας τρόπος για καλύτερες αποδόσεις στην άθληση και περισσότερες καύσεις; Η έρευνα λέει πώς είναι!

Οι ειδικοί πρεσβεύουν ότι η κατανάλωση καφέ πριν την προπόνηση μπορεί να τονώσει την σωματική αλλά και την πνευματική απόδοση. Αποδίδουν μάλιστα την δράση αυτή του καφέ στην περιεκτικότητά του σε πολυφαινόλες που σχετίζονται με αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη προστασία καθώς και με καλύτερο έλεγχο του σακχάρου του αίματος. Πρόκειται για παραμέτρους που θεωρούνται σημαντικοί για την αθλητική απόδοση, την αποκατάσταση των ιστών και την ανάκαμψη μετά την άσκηση.

Οι πολυφαινόλες μάλιστα σχετίζονται με αύξηση της απόδοσης κατά 16% όπως αποκάλυψε ανασκόπηση 21 σχετικών ερευνών σε σύνολο 4.800 ατόμων, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύθηκαν στο British Journal of Sport Medicine.

Οι διεργετικές δράσεις του καφέ μάλιστα έχουν συσχετιστεί και με καλύτερη καύση λίπους. Έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Scientific Reports έδειξε ότι η καφείνη επηρεάζει (ή κατά κάποιο τρόπο ενεργοποιεί) την έκφραση του λιπώδους ιστού. Επομένως αν ο στόχος σας είναι η απώλεια βάρους τότε μπορεί να βοηθήσει ακόμη περισσότερο η πόση καφέ πριν την προπόνηση.

Ορισμένοι προπονητές θεωρούν ότι η η πόση καφέ μισή ώρα πριν την προπόνηση -ή πριν φύγετε από το σπίτι για το γυμναστήριο -συμβάλλει στην τόνωση της ενέργειας. Το χρονικό παράθυρο των 15-45 λεπτών πριν την άθληση ενδείκνυται για να πειραματιστεί με την κατανάλωση καφέ και να διαπιστώσετε ποια ώρα σας ταιριάζει καλύτερα.

coffee-meeting

Ο καφές αυξάνει τον κορεσμό;
Nαι, παρόλο που ο καφές είναι ένα ρόφημα χωρίς θερμίδες, σας χορταίνει… Έχει φανεί από έρευνες, πως όταν καταναλώνει κανείς καφέ, ανεβαίνουν στον οργανισμό τα επίπεδα μιας ορμόνης κορεσμού, της ΡΥΥ. Υπεύθυνη για την έκκριση αυτής της ορμόνης δεν φαίνεται να είναι η καφεΐνη, αλλά κάποια άλλα συστατικά του καφέ αφού την ίδια επίδραση παρατήρησαν οι ερευνητές τόσο με την κατανάλωση κανονικού όσο και ντεκαφεϊνέ καφέ. Το αποτέλεσμα είναι να ξεχάσετε παροδικά την πείνα σας, παρόλο που δεν έχετε καταναλώσει κάποιο γεύμα. Αν και δεν μπορείτε να ξεγελάσετε τον οργανισμό σας για πολύ, σίγουρα ένας καφές μπορεί να σας γλιτώσει σε μια στιγμή αδυναμίας, όπου θα τρώγατε πολύ.

Αυξάνει ο καφές το μεταβολισμό;
Οι έρευνες λένε ότι αυξάνει ανεπαίσθητα τη θερμογένεση και ότι προσωρινά συμμετέχει στη συνολική δαπάνη ενέργειας. Πρακτικά, η μικρή αύξηση του μεταβολισμού λόγω της κατανάλωσης καφέ, είναι σαν τις θερμίδες που θα κάψετε αν περπατήσετε μέχρι τη γωνία να τον παραγγείλετε ή αν ετοιμάσετε τον καφέ σας πλένοντας μετά το μπρίκι του ελλληνικού ή το σέικερ του φραπέ.

Συμβάλλει ο καφές στην καύση του λίπους;
Η κατανάλωση καφέ, σε συνδυασμό με την άσκηση σε επαναλαμβανόμενα σετς χαμηλής έντασης, φαίνεται να υποβοηθά την μεγαλύτερη καύση λίπους, το χρονικό διάστημα μετά την άσκηση. Βέβαια, αυτό δεν γνωρίζουμε ακόμη αν συμβαίνει μόνο σε «προπονημένα» άτομα -και δεν εννοώ μόνο αθλητές, αλλά και τα άτομα που έχουν συνηθίσει να ασκούνται. Υπεύθυνο συστατικό αυτή τη φορά είναι σαφώς η καφεΐνη. Γιατί λοιπόν να μην συνεχίσετε να απολαμβάνετε τον καφέ σας, όταν ξέρετε ότι ενδεχομένως θα έχετε και τέτοια οφέλη;

Ποιο είναι το συμπέρασμα;
Ότι πρακτικά, ακολουθώντας μια ισορροπημένη διατροφή, έναν δραστήριο τρόπο ζωής και υπακούοντας στα φυσικά σήματα πείνας και κορεσμού, πετυχαίνετε την απώλεια βάρους κι ότι ο καφές μπορεί να διευκολύνει την προσπάθειά σας να φτάσετε τον στόχο σας.

Σε κάθε περίπτωση μην ξεπερνάτε το μέτρο, δηλαδή τα 3-4 φλιτζάνια καφέ ημερησίως, ενώ αν έχετε προβλήματα υγείας όπως υπέρταση συνιστάται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ